Wednesday, April 24, 2013

Østerrike – begredelig partiflora foran valget 2013

«Valget» skal avholdes 29. september 2013.

Det er all mulig grunn til å sette ordet «valg» i gåseøyne for de som er moderate borgerlige liberale, og som sokner mellom sosialdemokratiet og konservative. Det finnes i realiteten ingen interessante alternativer. Det tidligere partiet «Liberalt forum» har forsvunnet i Østerrike. Mange har syntes de ble for økonomisk liberale, og kartlegging har vist at de i overmåte hadde støtte fra høyere middelklasse – et velgergrunnlag som kanskje har vist seg å være for smalt til å bli et bærekraftig folkeparti over tid, samt at velgere har gått til konkurrenten FDP, og kanskje særlig BZU? De partiene som gjenstår er maktivrige partier, som SPD (Sosialdemokratene) og ØVP (konservative), som har regjert sammen de siste 5 årene, på tvers av blokkpolitikken, blant annet til forsvar for den østeriske lager-strukturen -  som jeg senere vil komme tilbake til. Oppslutningen om partiene SPD og ØVP har vært bemerkelsesverdig stabile i etterkrigstidens Østerrike, fram til 1986, da de fram til dette tidspunktet hadde mellom 87,3 og 96,4 prosent av stemmene i hvert valg. I dag har partiene rundt 50 prosent av stemmene, ifølge meningsmålinger, og omtrent 25 prosent oppslutning hver. Det finnes bare en hovedutfordrer til disse to partiene (som også forenklet sagt har rundt 25 prosent av stemmene hver): FPØ. Dette er et fremmedfiendtlig populistisk-liberalistisk parti (på ytterste høyrefløy). For lang tid tilbake, i partiets opprinnelse, var FDØ utgjort av tyske nasjonal-liberalere (med røtter tilbake til 1848), men etter at Jurg Haider (1950 – 2008) overtok partiet i 1986 har partiet gradvis endret kurs, og har ganske lenge vært landets parti for høyreorienterte, isolasjonistiske europaskeptikere. Det kan nevnes at i flere etterkrigsvalg fram til 1986 – på tross av proporsjonal valgordning – har flere regjeringer blitt dannet på bakgrunn av majoritet til ett av de to store partiene. Hovedfaktoren til hvorfor de to store partiene har redusert sin oppslutning, er hovedsakelig FPØ sin framvekst, selv om etableringen av partiene De grønne (1985) og Liberalt Forum (1993) også har bidratt litt – og senere BZU (2005). Siden 1986 har det på grunn av den parlamentariske situasjonen vært vanlig med storkoalisjon mellom ØVP og SPØ (selv om de har regjert sammen også tidligere i historien). Dette gjør Østerrike ganske unik i vest-europeisk sammenheng, med tanke på blokkoverskridende koalisjonsdannelse, selv om også Tyskland har hatt regjeringssamarbeid over sentrumskillet.

Østerisk etterkrigspolitikk

Politikken i Østerrike i etterkrigstiden har vært kjennetegnet av to hovedsaker: Skape østerisk suverenitet og gjenoppbygge landet (Muller 2006:95). Østerrike var okkupert i 10 år av allierte styrker, og forsøke på å få dem ut av landet bandt sammen de store partiene. Det andre store målet var økonomisk gjenoppbygging – som mange mente, og slik ble det – krevde et nært samarbeid mellom bønder, kapital og arbeid. I parlamentet ble disse gruppene representert ved ØVP og SPØ. To andre store saker har vært «push-and-pull»-faktorer, hva gjelder samarbeid mellom ØVP og SPØ: Det har vært behov for stramme budsjetter, etter overforbruk på 1970- og begynnelsen av 1980-tallet. For det andre har det vært konsensus mellom ledende politikere at Østerrike skal tilnærme seg EU. Noen av vedtakene i østerisk politikk – særlig hva angår EU (men også budsjett)– har krevd 2/3 flertall i nasjonalforsamlingen, hvilket forklarer de senere tiders skapelse av storkoalisjoner mellom SPØ og ØVP. Det er også grunn til å tro at koalisjonen mellom ØVP og FPØ – i mangel på kvalifiserte flertall – har hindret dem i å implementere politikk. Sånn sett kan dette omtales som en virkelig «konservativ» regjering.   

Østeriske konfliktlinjer

Faglitteraturen beskrives konfliktlinjemønsteret i Østerrike noe forskjellig, ut i fra den litteraturen jeg har til rådighet. Wolfgang C. Muller (2006:87) beskriver hovedkonfliktlinjene som en sosio-økonomisk høyre/venstre dimensjon som den ikke overraskende viktigste politiske skillelinjen. Dette er helt jo normalt viktigste konfliktlinje  i vestlig sammenheng.  Indikatorer som inngår her for Østerrikes vedkommende er størrelsen på offentlig sektor, skattespørsmålet og størrelsen på offentlig sektor.  Kurt Richard Luther er enig i at denne konfliktlinjen er mest framtredende, men foreslår å kalle konfliktlinjen «eiendomsspørsmålet,» og da er det i hvert fall minste grunn til å tro at eiendom bør inngå som en sentral indikator i den sosio-økonomiske høyre/ venstre dimensjonen – et noe mer høyreorientert ladet dimensjonsnavn, men kan likevel gi en pekepinn på at særlig eiendom – som indikator i den sosioøkonomiske høyre/ venstre dimensjon er særlig viktig. Den andre viktige konfliktlinjen, i følge Muller, er en religiøs/ sekulær konfliktlinje. Historisk har dette delt SPØ og ØVP i like stor grad som den sosioøkonomiske høyre/ venstre dimensjonen. Økende sekularisering har imidlertid ført til at konfliktlinjen har svekket seg, selv om den fortsatt er viktig (Muller 2006:87).  Dette gjelder særlig spørsmål knyttet til abort, skilsmisse og homofili.  Her utgjør ØVP den religiøse ytterkant, mens SPØ utgjør den sekulære ytterkant. Det mest spennende i denne sammenheng er FPØ, som tradisjonelt har vært veldig anti-klerikale (altså motstandere av kirken), men som i de senere år har blitt mer religiøst orientert på grunn av økende sosialt-konservativt tankegods, av så vel ledere i partiet, medlemmer, som velgere. I dag er FPØ det nest mest sosial-konservative partiet – og etterfølger ØVP (Liberalt Forum, det nylig forsvunnede østeriske liberale partiet, har aldri bedrevet sosial-konservativ flørting) Det har de senere år vært de grønne, framfor FPØ, som har stått for synspunkter som er mer sekulære enn sosialdemokratiske SPØ.  I dag har det vokst fram andre konfliktlinjer, skriver Muller, men jeg synes personlig han er litt vel varsom med å angi nye konfliktlinjer. Muller trekker fram vekst/ vern dimensjonene, som særlig har gitt De grønne framgang. Det er grunn for å tro at både SPØ, ØVP og FPØ er vekstpartier, slik at De grønne har kanskje enerett på verne-interesser. De grønne har ligger stabilt på rundt 13-14 prosents oppslutning i 2012, hvilket er stort til å være et Vest-europeisk, så vel Vestlig, miljøparti. Kanskje har dette en sammenheng med at de tre toneangivende ikke bare har avfeid klimaproblematikken, men (nettopp derfor) latt være å inkorporere miljøspørsmål i sine partiprogram? Det er kanskje grunn for å tro det? Til sammenlikning er ikke det tilfelle for Norge, der både Venstre og SV har absorbert i betydelig grad klimaproblematikken (også andre partier, men disse var kanskje først ute) i sine partiprogram. FPØ er kanskje nettopp et protestparti mot at klima blir satt på dagsorden, samtidig som partiet protesterer også mot annen samfunnsutvikling. Den fjerde konfliktlinjen som Muller nevner er innvandringsspørsmålet. Dette har nok i særlig grad tjent FPØ (og til en viss grad BZØ), men det er grunn til å tro at dette har gjort både SPØ og ØVP ganske restriktive i spørsmålet.  En femte konfliktlinje jeg vil foreslå er internasjonalisering/ isolasjonisme, der østerrikerne er særlig delt i EU-spørsmålet. Østerrike kom jo som kjent med i EU ikke før i 1994, og har vært en konfliktlinje siden. Begge de to partiene på ytre høyre – FPØ og BZØ – er euroskeptikere. Kanskje er det grunn til å også inkludere en sjette dimensjon, Flanagans frihetlige/ autoritære konfliktlinjeakse, som nettopp markere skiller mellom gamle og nye verdier. Her er det grunn for å tro at De grønne forfekter frihetlige/ nye verdier, mens FPØ og BZØ forfekter autoritære/ gamle verdier. Kan være enig at alle nye verdier ikke nødvendigvis er frihetlige, eller at gamle verdier er autoritære, men dette er altså Flanagans begrepsapparat, og det ligger utenfor denne artikkelen å drøfte dette.  Og kanskje er det noe som er overlappende i det tre siste forelagte aksene, men dette er altså bare et forslag som ikke er utarbeidet, men som kan gi et godt bilde av konfliktlinjemønsteret i Østerrike.

Det østeriske partisystemet

Det østeriske partisystemet består i dag av fem parlamentariske partier, og disse ville jeg gjennomgå under. De fem partiene er SPØ (Sozialdemokratische Partei Österreichs), ØVP (Österreichische Volkspartei), FPØ (Freiheitliche Partei Österreichs) BZØ (Bündnis Zukunft Österreich) og De Grønne (Die Grünen). Partisystemet har ellers to andre nykommere som man bør være litt oppmerksomme på, «Piratene» og «Stronach,» men de partiene drøftes ikke her. 

SPØ

Partiet er ifølge Wikipedia et av de få strømlinjeformede sosialdemokratiske partiene, som har beholdt sine sosialistiske røtter og forkastet neo-liberalismen. Kanskje er dette en måte å pakke inn i fine ordelag at partiet er sosialdemokratiske museumsvoktere? I etterkrigstiden har partiet vært en forkjemper for østeriske vestlige orientering.  I perioden 1947 – 1966 var partiet en juniorkoalisjonspartner i regjering med ØVP. I 1970 kom partiet alene tilbake til regjeringsmakten, under ledelse av Bruno Kreisky, og styrte med mindretallsregjering fram til 1971 – da de fikk flertall i underhuset, som varte gjennom valgene i 1975 og 1979. I 1983 mistet de majoriteten i parlamentet, og dannet regjering med FPØ. I september 1986, på grunn av FPØ sin dreining mot høyre, trakk SPØ seg fra koalisjonen – hvilket kostet dem mange velgere ved valget i november. SPØ dannet igjen koalisjon med ØVP i januar 1987. Regjeringen privatiserte faktisk en del (Day 2001:30). SPØ/ ØVP koalisjonen fortsatte etter valget i 1990, og SPØ var i hvert fall største parti etter valget i 1990.  Ved valget i oktober 1994 fikk SPØ katastrofeoppslutning, 35,2 prosent av stemmene – men partiet stod på å fortsette regjeringssamarbeidet med ØVP. I oktober 1995 kollapset koalisjonen grunnet uenighet om statsbudsjettet. Det ble avholdt et nytt valg til nasjonalforsamlingen i desember 1995. Mot de fleste odds ga dette en markant oppgang for SPØ, med 71 seter og 38,1 prosents oppslutning. I mars 1995 gikk derfor Vranitsky på sin femte periode som kansler, og videre koalsijon mellom SPØ og ØVP. I januar 1997, etter det valget til Europaparlamentet, som var et nederlag for SPØ, gikk Vranitsky av – og forklaringen legger man som regel på privatiseringen av Østerrikes nest største bank: «Creditanstalt,» og velgernes tilhørende misnøye.  Arkitekten bak privatiseringen var finansminister Victor Klima, og etterfulgte Vranitsky som kansler.  Det nye valget i 1999 viste en tilbakegang for SPØ  - så vel som koalisjonspartner ØVP. SPØ falt til 33,2 prosent av stemmene, hvilket ble ansett som nok et katastrofevalg. Klima gikk av, og ØVP dannet heller regjering med FPØ. Fra 2008 har partiet regjert i ny storkoalisjon, fram til nå. SPØ har ellers villet holde Østerrike utenfor NATO.   

ØVP

ØVP ble formelt dannet under nåværende navn i 1945, og var ledende koalisjonspartner sammen med SPØ i perioden 1945 – 1966. ØVP tapte knapt ved valget i 1970, og måtte etter dette tilbringe 16 år i opposisjon – til 1986. 1986 var ikke noe knakende godt valg for ØVP, men de dannet i alle tilfeller storkoalisjon med SPØ.  Koalisjonen fortsatte etter valget i 1990 – med ØVP som juniorpartner. Tidlig 1990-tall var frafallet av velgere til FPØ sterkt merkbart (Day 2001:28). Dette ble særlig synlig ved valget i 1994 – der partiet ikke fikk mer enn 27,7 prosents oppslutning. ØVP fortsatte imidlertid i koalisjon med SPØ.  ØVP/ SPØ koalisjonen falt i 1995 på grunn av uenigheter ved statsbudsjettet, og nyvalg ble skrevet ut i desember samme år.  Til alles store overraskelse førte valget til en framgang for ØVP, og fikk en andel på 28,3 prosent av stemmene. I mars 1996 gikk de inn i en ny koalisjon med SPØ.  ØVP har ønsket NATO-medlemskap for Østerrike. På det området skiller partiet seg markert fra SPØ, som har vært motstandere av NATO-medlemskap. Mange forklarer at SPØ som største regjeringspartner, og framveksten av FDP, nettopp har gått på bekostning av oppslutningen for ØVP. I oktober 1999 ble ØVP redusert til tredje største parti. Oppslutningen var nede på 26,9 prosent. Partiets leder på den tiden, Wolfgang Schussel, annonserte at partiet ville innta en opposisjonstilværelse, derfor var det særdeles overraskende at de inngikk i en koalisjonsregjering med FDP. FDP måtte imidlertid gi avkall på sine mest ytterliggående standpunkter. FPØ sin deltakelse i regjeringen førte til sanksjoner fra EU, sanksjoner som var omstridte fordi man stilte spørsmål til i hvor stor grad man kunne straffe et lands partisammensetting etter demokratiske valg. Ikke uventet kjemper det konservative partiet ØVP for tradisjoner, stabilitet og sosial orden. Partiet er spesielt motstandere av å fjerne den ufullendte splittelsen mellom kirke og stat. Partiet er generelt skeptiske til samfunnsmessig ingeniørkunst. Partiet har hovedsakelig definert seg selv som katolikker og anti-sosialister. ØVP sin økonomiske politikk har i etterkrigstiden blitt beskrevet som en sosial markedsøkonomi. I disse dager, I henhold til økonomisk politikk, står partiet for økonomisk liberalisering, der de ønsker å redusere en relativt stor offentlig sektor, velferdsreform og generell deregulering. ØVP er det partiet som ligger nærmest den katolske kirkes lære i Østerrike. I utenrikspolitikken støtter de europeisk integrasjon. Og i de siste to tiårene har partiet har partiet inntatt mer miljøvennlige standpunkt enn andre konservative partier.

FPØ

Partiet FPØ ble etablert i 1956, og det var lenge ansett som et parti for gammelnazister (Luther 1988:213). I 1979 ble partiet imidlertid inkludert i foreningen Liberal Internationals, og har ikke bare med medlemskapet – men jf. utviklingen i partiet – blitt et mer stuerent liberalt parti, i hvert fall inntil Jurg Haider overtok lederskapet i partiet i 1986. FPØ forfekter det tyske (politiske) begrepet Heimat. Heimat er vanskelig å oversette, men kan kanskje best betegnes som nasjonal enhet eller fedrelandsenhet. Partiet har under ledelse av Heinz-Christian Strache fokusert på nettopp «Heimat» og sosialpolitikk. Dette betyr at partiet fremmer østerisk identitet og sosial velferd. Økonomisk står partiet for regulert liberalisme, og er kanskje noe mer moderate enn BZØ i den økonomiske politikken. Men; også FPØ ønsker privatisering og lave skatter – men ønsker samtidig å forsvare velferdsstaten. Akkurat på det økonomiske området fortoner ikke partiet å ligge særlig langt fra mitt politiske ståsted. Partiet argumenterer videre for at dagens velferdsordninger ikke kan opprettholdes med landets nåværende innvandring. Kanskje er partiet ikke så ulikt noen fraksjoner i det norske Fremskrittspartiet, på enkelte områder. FPØ har blitt beskrevet som et høyreorientert, populistisk, nasjonalkonservativt, høyrekonservativt, høyrenasjonalt og ytterste høyre. Kanskje var dette mer betegnende under Jurg Haiders ledelse, enn det er under Strache. Det kan jo nevnes at jeg vurderer det slik at FPØ er et utpreget «kader-parti,» for å bruke Duvergers betegnelse, og kan på grunn av sin elitistiske lederkultur (altså mye makt til leder(ne), variere mye ettersom hvem som nettopp leder partiet. Deres nasjonalisme er likevel sterk, det samme er – ifølge Wikipedia - deres libertarianske profil, med vekt på «freiheitlich.» det er vanskelig for meg å vite om dette stemmer overens i med dagens politikk, men FDP har i hvert fall de siste 25 årene vært kjennetegnet av dette. På bakgrunn av det som her er skrevet kan det virke som om partiet snakker litt med to tunger; «ja, takk begge deler» i den økonomiske politikken. Kanskje heller ikke her ulikt ett norsk parti. Prinsippet «individuell frihet» i samfunnet var allerede en bærebjelke for FPØ på 1950-tallet. Partiet forente liberalisme med vennlighet overfor Tyskland, hvilket partiet selv ikke har sett på som noe motsetningsfullt. Fra andre halvdel av 1980-tallet og i løpet av 1990 tallet utviklet partiet seg i den økonomiske politikken, som allerede berørt. De støtter skattereduksjon, mindre statlig intervenering og privatisering.  Sent på 2000-tallet har partiet igjen gått noe tilbake til sitt gamle kjennemerke, der de kombinerer skattereduksjon osv. med støtte for velferdsstaten. Det triste er at de i stor grad har lagt roten til de fleste sosiale problemer på innvandring, og deres «sugerør-ned-i-statskassen»- mentalitet, som ifølge FPØ truer velferdsstaten, herunder pensjoner. Anti-establishment-holdninger står sentralt i partiet, et trekk som alltid har vært framtredende i det tredje tyske lageret, som jeg vil komme tilbake til. I løpet av 1980- og 1990-tallet var det tiltakende misnøye blant stadig flere østeriske velgere, med topartistyret av SPØ og ØVP. Dette skjedde samtidig med at Jurg Haider var leder for partiet, som presenterte FPØ som det eneste partiet som kunne utfordre topartiregjeringene. FPØ kritiserte sterkt på den makten som angivelig lå konsentrert rundt en elite, fram til FPØ inntok regjeringskontorene i 2000. På 1990-tallet ville partiet erstatte «Den andre østeriske republikken» med en «tredje republikk.» Dette er en politikk jeg i hovedsak støtter, noe som henger sammen med det antikvariske og kasteaktige Lager-systemet, hvilket jeg senere vil komme tilbake til. Hovedessensen i forslaget er kanskje dette, men FPØ kjempet i så måte for konkrete politiske som skulle forandre Østerrike fra «en partistat til mer borgerdemokrati» Partiet ønsket flere folkeavstemminger, direkte valgt føderal president, betydelig reduksjon i antallet ministre, og overlate mer makt til delstatene og lokale beslutningsorgan. Undersøkelser har vist at anti-establishment-holdninger til partiet kan i stor grad forklare dets høye oppslutning, og det er berettiget og vil berøres nærmere vedrørende lager- og proporz-systemet. De fleste FPØ-representantene i nasjonal-forsamlingen hoppet imidlertid over til BZØ i 2005. Immigrasjon/ innvandring har vært en het potet i østerisk politikk siden 1980-tallet – fra tiåret da innvandring ble drøftet med mer kritiske øyne i den Vestlige verden. Under Haiders lederskap forandret immigrasjonsskepsisen seg innad i FDP, fra å ikke være på listen over de 10 viktigste sakene i 1989, til å være den nest viktigste saken i 1992. Partiet hadde en underskriftsaksjon i 1993, som kan oversettes med «Østerrike først,» hvor hensikten var å forlange en folkeavstemming om å stille seg positiv eller negative til følgende uttalelse: «Østerrike er ikke et immigrasjonsland.» Østerrike ønsket å beskytte kulturell identitet og sosial sameksistens, noe de bare mente kunne opprettholdes ved innvandringsstopp. På slutten av 1990-tallet advarte partiet i økende grad mot ytterliggående islamister, noe som senere ble utvidet til en bekymring mot islamisering av samfunnet og et økende antall muslimer generelt. Iløpet av perioden med ØVP-FPØ-regjering ble også innvandringen redusert, der antallet som fikk innvilget asyl sank fra 32.000 i 2003 til 13.300 i 2006. Fra midten av 1980-tallet ble også begrepet «Heimat» vektlagt sterkere, og blitt en sentral del av FPØ sitt tankegods. Under Strahes lederskap har begrepet «Heimat» blitt videreutviklet til å stikke dypere enn tidligere. FPØ sin posisjon endret seg mellom 1989 til 1990, fra å gå fra ja til EU til Nei til EU – og de støttet ikke uventet nei-siden da landet gikk inn i EU i 1994. Siden 1990 har også euroskeptisismen og østerisk patriotisme tiltatt. FPØ opponerte mot å erstatte den østeriske shillingen med euroen i 1998, men tapte også den kampen. FPØ har også vært motstander av tyrkisk innlemmelse i EU, fordi de representerer en helt annen politiske kultur. Skulle Tyrkia innlemmes, vil Østerrike forlate EU, ifølge FPØ. FPØs holdning til USA og Midtøsten  har utviklet seg over tid. Mens noen høyreorienterte fraksjoner i partiet holdt ant-amerikanske posisjoner på 1970- og 1980-tallet (på grunn av amerikansk kulturhegemoni og deres overskygging av Europa på politikkens verdensscene). FPØ har utviklet en mer positiv holdning til USA under Jurg Haiders lederskap på 1980- og 1990-tallet. Dette forandret seg imidlertid i 2003 etter at Haider besøkte Irak (jo det er sant), og uttalte at amerikansk politikk ikke var særlig annerledes en Iraks – under Bush jr.  Israel har også etter hvert blitt en skyteskive for FPØ, og sånn sett skiller partiet seg fra norske FRP – som det på noen områder er naturlig å sammenlikne seg med, men altså ikke deres holdning til verken USA eller Israel. Under Heinz-Christian Straches lederskap fra 2010 har partiet imidlertid blitt mer vennligsinnet overfor Israel. Partiet har i hele 2012 omtrent ligget på 22-23 prosents oppslutning, der toppnoteringen i valg skjedde i 1999 – da partiet fikk 26,9 prosents oppslutning. Partiet har sittet i koalisjonsregjering med kristelig-demokratiske ØVP i perioden 2000 – 2005. Men går vi tilbake til perioden 1983 - 1986 regjerte de sammen med sosialdemokratene SPØ, så det er tydelig at partiet har gjennomgått et politisk hamskifte – fra å være et moderat sentrumsparti, til å tidvis etter dette tilhøre ytterste høyre. Taktomskiftet kom etter at Jurg Haider overtok lederklubba i partiet i 1986, og det er sannsynlig at partiet under hans lederskap har vært enda lenger økonomisk til høyre – enn hva tilfellet er i dag og under Strahes lederskap. Sammen med andre høyrepartier besøkte FPØ Israel i desember 2010. Der slo de fast Israels rett til å forsvare seg selv, fordi de hadde rett til å eksistere, og spesielt mot muslimsk terror. Hva som defineres som terror kan imidlertid diskuteres. Strahe har uttalt at møte med den amerikanske “tea party bevegelsen” er høyst interessant. Han har også erklært seg som venn av Serbia, og FPØ forkaster Kosovos uavhengighet, og har erklært deres støtte til Serbia. FPØ ønsker for øyeblikket å trekke Østerrike fra euro-samarbeidet. FPØ er ikke per dags dato medlem av noen europeiske eller internasjonale politiske organisasjoner. Deres medlemskap i LI (Liberal Internationals) varte i perioden 1978 – 1993. Partiet har i dag kontakt med nordiske partier så vel andre partier;  Dansk Folkeparti og Sverigedemokratene. Siden vi er inne på høyrefløyen i østerisk politikk nevnes også BZØ. Partiet er økonomisk liberalt og sosialt konservativt. Partiet ser ut for å stjele stemmer fra det kristeligdemokratiske ØVP og FDP i dets forsvar for middelklassen og en fri markedsøkonomi.  BZØ ønsker flat skatt, foreslått på 39 prosent av inntekten. Vider: Privatisering, avbyråkratisering og reduksjon i budsjettunderskuddet. Partiet er ikke like innvandringsfiendtlige som FPØ – partiet vil innføre grønt kort. Men også dette partiet, i likhet med FDP, er euroskeptikere. BZØ vil innføre sterkere brukerfinansiering av utdanning, og ønsker ellers å avskaffe verneplikten. I valget mellom BZØ og FDP synes jeg BZØ stikker av med det lengste strået på mange områder, men partiet ligger lenger økonomisk til høyre i den økonomiske politikken enn hva jeg er tilhenger av. Partiet har ikke nådd høyere enn omtrent gjennomsnittlig 3 prosent på målingene i 2012. Ikke noen av partiene FPØ og BZØ ligger særlig nært mitt politiske ståsted. 

BZØ

BZØ tilhører den samme leiren som FPØ, men er noe mer liberalistisk, og noe mindre innvandrerskeptiske. Partiet overtok umiddelbart FPØ sin plass i koalisjonsregjeringen med ØVP, da partiet ble dannet 3. april 2005, av Jurg Haider. BZØ fikk visekansleren, og to ministerposter. Partiet vant syv seter ved valget i 2006. Ved valget i september 2008 fikk partiet sitt store gjennombrudd, og 21 taburetter – uten at dette kostet FPØ samlede valgoppslutning. 13 dager etter valget omkom Jurg Haider i en trafikkulykke. Joseph Bucher tok over som leder i 2009og har vært det siden. Under hans lederskap beveget partiet seg økonomisk til høyre. De har holdt på sin sosial konservatisme. Partiet har forsøkt å ta stemmer fra ØVP, i deres forsvar for middelklassen. Partiet støtter en fri markedsøkonomi, og flat skatt – på 39 prosent. De ønsker storstilt privatisering, reduksjoner i både byråkrati og offentlig gjeld. De ønsker at EU skal ha et felles forsvar, men er faktisk også euroskeptikere. De ser etter all trolighet for seg et annet type EU enn hva tilfellet er i dag.  Ifølge Wikipedia ble BZØ dannet fordi Jurg Haider mislyktes i å gjøre FDØ til et moderat parti. Hvorvidt dette er tilfellet vet jeg ikke, men Jurg Haider ønsket i alle tilfeller et noe annet FPØ enn hva tilfellet var i 2005. Partiet fikk 4,1 prosent av stemmene til nasjonalforsamlingen i 2006. Det har vært diverse maktkamper i partiets korte historie, men det berøres ikke her. Istedenfor konsentrerer jeg meg om politikkens innhold. 15. oktober 2009 beskrev partiet seg som et sentrum-høyre parti, og inntok en mer moderat holdning i også den økonomiske politikken i forhold til FPØ. Under Joseph Buchers lederskap har partiet blitt økonomisk liberalt og sosialt konservativt. Bucher har uttalt at han ønsker at BZØ skal bli Østerrike sitt svar på tyske FDP, men uttalte samtidig at det var en del han ikke var enig med det tyske FDP i. BZØ beskriver seg selv som «ideologisk frie, men framoverrettede, men røtter i tradisjonelle verdier.» Å kalle seg ideologisk frie er tøvete i betydningen av at politikk har sine ideologiske bindinger, om enn ikke partiet er bundet til én retning. I begynnelsen forandret partiprogrammet seg hyppig, inntil Josef Bucher ble partiets leder. Etter han overtok ledervervet har partiet innført et program som kan kalles «rettsliberal/ rechtsliberal» (som er høyreorientert liberalisme, eller kanskje konservativt liberalt.) BZØ sitt fokus er hovedsakelig bekjempelse av nye skatter, og flere reformer. I den økonomiske sfæren/ finanspolitikken ønsker BZØ reduksjon av budsjettunderskuddet, som står for 80 prosent av BNP (!). Partiet står for privatisering av virksomheter, herunder deler av det østeriske føderale jernbaneselskapet. Bucher har foreslått å gjerne 25000 offentlige tjenestemenn. Partiet fikk over 10 prosent ved forrige valg i 2008. Mirakler må til for at BZØ er i nærheten av samme valgoppslutning.

De grønne

De grønne ble dannet i 1987, av tre ulike grupperinger som totalt vant åtte taburetter ved valget i 1986. Partiet økte sin oppslutning til 10 taburetter ved valget i 1990, og kjempet mot regjeringens ønske om å bli med i EU. I oktober 1994 fikk partiet 13 seter i nasjonalforsamlingen, og 7,3 prosents oppslutning. Partiet falt imidlertid tilbake til 4,8 prosent og 9 seter ved valget i 1995. Etter dette har partiet 7,4 prosent i 1999, 9,5 prosent i 2002, 11,1 prosent i 2006 og 10,4 prosent i 2008. Det ligger kanskje an til at partiet gjør sitt sterkeste valg i partiets over 25 år lange historie.  I tillegg til økologiske saker som miljøbeskyttelse, ønsker de å verne om minoriteters rettigheter og ønsker en sosial-økologisk skattereform. Deres charter fra 2001 er «direkte demokrati, ikke-vold, økologi, solidaritet, feminisme og selv-determinering. Undersøkelser har vist at partiet i særlig grad har appellert til unge, urbane og høyere utdannede.

Særtrekk ved det østerriske samfunnet

Østerisk politikk kjennetegnes av et sinnrikt «lager-» og proporz-system. Et «lager» kan beskrives som en subkultur (Luther 1999: 119) – om enn avansert utgave. Østerrike kan historisk bli sett på som sosialt fragmentert, fordi lager systemet har delt befolkningen i ulike subkulturer – hvilket kanskje har bidratt til underutvikling av en nasjonal identitet (Luther 1999:121). Dette er noe som ganske sikkert FPØ har fanget opp, og vunnet en del oppslutning på – men det ligger utenfor å diskutere her. På grunn av sitt «lager»-system regnes Østerrike som et svært sterkt korporativt samfunn, foran Norge som også scorer høyt – ifølge Lijphart. I korte trekk går «lager» ut på parti-politisk binding til offentlige kontorer (Luther 1988:213-214). Fram til 1980-tallet var Østerrike dominert av en pillarisering av samfunnslivet, der de to toneangivende subkulturene var den sosialistiske (og/ eller senere sosialdemokratiske) og den katolsk-konservative. En myriade av «Lager»-spesifikke arbeidsmessige, utdanningsmessige og kulturelle foreninger sørget for at medlemmene av et lager kunne følges «fra vugge til grav»(Luther 1999:123) - i det lageret, som jeg forstår det, man er født inn i på grunn av sin sosiale og kulturelle herkomst. Østerrikerne har herunder vært mistenksomme til folk tilhørende et annet lager enn dem selv (Luther 1999:123). Dette har jo selvsagt bidratt til en svært stabil oppslutning om partiene som har hentet sin støtte fra sine respektive to største «lagrene.» Dette forklarer også hvorfor østerrikerne har en av de aller største andelene av partimedlemskap i verden: Det gjelder nemlig å ha partiboka i orden. «Proporz»-systemet er et forferdelig system – etter slik jeg har skjønt det – der partiene får tildelt flertallet av offentlige stillinger ut i fra hvilket valgoppslutning partiene har i nasjonalforsamlingen (!). Dette er jo et antikvarisk og grusomt patron-klient forhold, som har bidratt til at politikken i Østerrike har blitt et særinteresse-spill. Proporz-systemet gjør jo at partipolitikken skjærer tvers i gjennom samfunnslivet – et «partiokrati» som bare Belgia og Italia er et snev i nærheten av (Luther 1999:125). Historisk har eksempelvis ØVP hatt en binding til den katolske-konservative subkulturen. I praksis vil jo dette systemet bety at for mange østerrikere har partimedlemskap vært en forutsetning for tilgang til husly, jobber og andre aktiviteter. Noe mer frihetlig og illiberalt finner man vel neppe, derfor har jeg stor sans for partier som representerer det tredje, langt mer uavhengige lageret, selv om FPØ er for innvandrerfiendtlig og BZØ er for langt til høyre i den økonomiske politikken. Det tredje lageret regnes for det tysk-nasjonale, som historisk har hatt bindinger til nazistene  (Muller 2006:94). Luther er litt mer vennligsinnet i sin beskrivelse av det tredje lageret, og skildrer dette lageret som å være utgjort av særlig anti-sosialisme og anti-klerikale. Trolig har den anti-kirkelige motstanden blitt svekket, men det tredje lageret kan likevel fortsatt beskrives som anti-sosialister. Wandruszka har karakterisert østerisk politikk som en sameksistens av tre ulike subkulturer, der hvert av de tre «lagrene» har sine tre respektive partier: SPD, ØVP og FDP. Framveksten av «lager»-systemet tilskrives 1880-tallet, og landets feilslått omlegging til en laisezz-faire-økonomi. Disse «lagerne» var i utgangspunktet dannet for å beskytte marginaliserte grupper, for å gjengi det med Luthers positive klangbunn. Det sosialistiske/ sosialdemokratiske klientellet var vanligvis en urban arbeiderklasse, folkene som tilhørte det katolske partiet var normalt småborgerskapet og bønder, mens de nasjonal-liberale rekrutterte spesielt blant bønder og offentlige tjenestemenn («Beamte»). Akademiske grupperinger hadde alltid hatt en forkjærlighet for det nasjonal-liberale i Østerrike (Luther 1988:214). Men; det tredje lagerets nasjonalisme forandret seg raskt fra å være en liberal-nasjonal rasjonell frigjøringsbevegelse, til å bli et sosialdarwinistisk prosjekt (Luther 1988:214). Dette var og er uforenelig med sosial-liberalismen. Det liberale lageret kjennetegnes særlig av anti-klerikalisme og konstitusjonalisme.  Ulike partier, som har representert det tredje lageret har blitt sett på som anti-system partier, og derfor ikke alltid like velegnede som koalisjonspartnere. Dette har forandret seg noe med tid og stunder, ettersom FPØ – som tradisjonelt har vært fanebærer for det tredje lageret – har endret seg noe over tid – som vi har sett. Måtte Liberalt Forum gjenoppstå.     

Kilder:

-         Wikipedia

-         Luther, Kurt Richard: “Austria – From moderate to polarized Pluralism” i Changing party systems in western Europe, David Broughton og Mark Donovan (red). London: Pinter Press

-         Muller, Wolfgang C.: “Austria – Tight coalitions and stable government” i Coalition governments in western Europe, wolfgang C. Muller og Kårre Strøm (red). Oxford: Oxford University press.

No comments: