Tuesday, June 11, 2013

Eplekjekkasene starter radiosendinger

Til høsten er det sendestart for «Eplekjekkasenes radioshow» 

Helgen som var spilte vi inn studiostikk og sketsjer i forbindelse med radioprogrammene, som skal podcastes og youtubes i høst. Vanvittig moro, hadde vi det. Det innebærer mye skriving for mitt vedkommende, men jeg har mange ideer i hodet som kan bli morsomme sketsjer og sanger. Storsatsingen bestod denne helgen av Harald Eide Ellingsen, Andreas Lagesen og undertegnede.  Dessverre kan jeg ikke røpe for mye av materialet. Men det er noe som er vanvittig kjekt med radio. Jeg har erfaring med radio fra barneskole-alder, har lekt meg litt med mediet på videregående, og hadde det utrolig gøy da jeg holdt på ved studentradioen i Bergen, 2003 – 2005. Legger du i sammen antallet sketsjer jeg skrev og utførte, og antall programmer jeg produserte, kommer du opp i over 100. Det var en fantastisk lærerik tid, som jeg håper sitter litt i fingrene ennå, slik at det kommer oss i Eplekjekkasene til gode. For å bruke et lokalt uttrykk, så skal man jo være «fjåg» på radio, men aller mest setter jeg pris på muligheten til å være lun, nedpå og smal. Ofte blir jeg plassert, om enn motvillig i energiske roller, og derfor griper jeg raskt sjansen til å være lun og og nedpå (selv om det også i denne programserien figurerer eksentriske mennesker). Rent kunstnerisk er det deilig å få muligheten til å presentere noe smalere, noe som ikke skal gripe 400 mennesker hver kveld (en nær sagt umulig oppgave). Når jeg får med meg, særlig unge, fremadstormende stand-up-komikere slår det meg ofte hvor sære de tørr å være – å det er befriende. Vi får håpe vi i Eplekjekkasene – om en tidvis – klarer å skape magi i høst. Følg gjerne med på denne bloggsiden, for planen er at sendingene også skal publiseres her.

No comments: