Han forstod seg på
menneskets fortvilelser, og han er nok enig i at å være regelrett drittslenger ikke
har noe med mannsrollen å gjøre. Snarere å stå opp for mennesker, gjerne ytre seg med brodd - men med de beste hensikter.
Dario Fo sitt dødsfall kom litt i skyggen av Nobels
litteraturpris. Derfor kan det være på sin plass å skrive litt om Dario Fo. Han
var en klovn, som går rett inn i debatten om klovneriets uttrykksform. Han gjorde blant annet narr av selvgodheten,
og snakket om djevelens møkkabinge (Falck 1995:11) – og en overflod som nok
neppe har kommet dettende ned fra himmelen (Falck 1995:12). Det er som kjent
lett å rive ned det som langsomt er blitt bygget opp. Vi lever i et flott land,
som vi må ivareta og utvikle. Det er lett å være raljerende, det er lett å være
dust. Men det finnes en vei, forsoning til den enkelte. Vær gøyal også i
framtiden, men gjør det med en god hensikt.
Verbal rugekasse
I 1969 eksploderte en bombe i Firenze, og man var raskt i
gang med å finne syndebukken (Falck 19). Bombastiske uttalelser og ironisere
over medmenneske skal man være varsom med – fordi dette kan såre, og det kan få
fatale konsekvenser. Å krenke en annens menneskerett er ulovlig. Dario Fo tok
imidlertid et riktig valg, var konstruktivt delaktig i å bygge et demokratisk
Italia – som respekterte liberale rettigheter, og enhvers forpliktelser. Han kunne kanskje uttrykke seg absurd, fordi
han mente at verden kunne være den reneste komedie. Og det er kanskje også
slikt at det man uttrykker i en kontekst, kan oppleves absurd i ettertid. I den
forstand er vi kanskje alle i ny og ne absurdister? Men det han ville fortelle
var nok langt i fra det reneste tøv. Det fantes det en viss orden i tilværelsen
– å ytre seg med en viss form for hjertevarme og omtanke for de som leser det
man skriver, for det kan være flere.
Kilder:
Falck, Eva (1995): Dario Fo – gjøgler og samfunnsrefser. Oslo: Gyldendal.
No comments:
Post a Comment