Sunday, July 23, 2017

”Endelig Torkelsen”

Fikk lyst til å spille noe av Løgnaslaget, men siden mine favorittsketsjer fra dem ikke ligger på youtube, så får jeg spille noe annet. Spol fram til 21 minutter av det som i sin tid var fredagsunderholdning på TV2– ”Endelig fredag.”

Enhver generasjon og tidsalder har sine feilgrep. Ikke alt som lages i dag, står seg for ettertiden. Slik er alltid historien. Derfor skal man være kritisk til ting som også i dag produseres – og har sine uheldige, særmerkte utslag. Dette har jeg sagt før. Heller ikke Endelig fredag unnslipper dette fenomen, selv om programserien absoulutt hadde nyskapende trekk.  Men: Siden mine favorittsketsjer fra Løgnaslaget ikke ligger på youtube, er det nærliggende å spille noe av Per Inge Torkelsen. Morsomt, han har gode skuespiller-evner: Jeg bodde i Oslo da jeg så denne, og vi knakk sammen -  da han skulle lese opp vinner-limericken, som går noe sånn som

”Eg sko se endelig fredag.
Og kjære mor sa – hvorfor det da.
Eg sa lige du Clas, moro og spas
Ja, så skru på TV-en å se da.

Plottet er en TV-stasjon/ program, som avholder en limerick-konkurranse. Og – at en profesjonell ikke kan delta, ei heller vinne, en limerick-konkurranse – for hobbyskribenter. Og grunnen til at dette var så morsomt, er vel at en rikskjendis deltar, og at limericken ikke er av all verdens kvalitet – samt god timing fra Per Inge, kombinert med rollens divatakter. Kontraster, med andre ord.

Endelig fredag ble ingen suksess. Det vil ikke si at noe er dårlig, men serien hadde vel ikke all verdens kvalitet. Per Inge styrker innholdet og er blant annet løyen. Dyktig. Spol fram til 21 minutt - Flott klipp! 

No comments: