Thursday, July 06, 2017

Leve tirsdagen!

Flott låt! 
Vanskelig å oversette Cat Stevens låter, fordi de er såpass fragmentariske og derav åpne for tolkning. Men jeg har gjendiktet en av mine aller, aller fremste favorittlåter av han, og forsøkt å beholde det vesentligste i hans trolige intensjon. Den er aktuell i tiden vi lever i. 



Setter du fotspor i etterkant,
må noe av det du sa være sant.
Du sa det folk tenkte på, inni seg
Jeg er som han, veldig lik deg.
Ingen vet hvor vi går vår vei
Som alle andre leter jeg etter svar,
og er føre var.

Åhhhh, hvor har du tenkt deg til?
Du som ikke går dit andre vil?
Ingen skal få ta vår morgendag
Tirsdag lev!

Å, kan du vise meg hvor jeg skal
Du som fikk troen som et kall
Vis meg det jeg ikke vet
Lett mitt sinn
Jeg vil forsøke å forstå
Hvis noen vet, og tenker på
mitt reisemål, hvor jeg må:
Slipp meg inn!

Åhhhh, hvor har du tenkt deg til?
Du som ikke går dit andre vil?
Ingen får ta vår morgendag
Tirsdag lev!

Hva er mitt navn? Hva er mitt savn?
Finnes det ikke redningshavn?
Alle spiller roller, til ingens gavn – det er alt
Lev ditt liv, eller dø
Tros-tvil kan nok gjør deg sprø
Forsøker du å styre himmelen – da har du falt

Åhhhh, hvor har du tenkt deg til?
Du som ikke går dit andre vil?
Ingen får ta vår morgendag
Tirsdag lev!

For hvert sekund du hviler deg,
vokser byens hurlumhei
Kast et blikk en annen vei, utav vår tid
Vi må stanse retningen,
resten blir opp til gjetningen,
for hvor vi skal, kan ingen si
Så vis meg vei!

Vi må stanse retningen,
resten blir opp til gjetningen,
for hvor vi skal, kan ingen si
Vis meg vei!

Åhhhh, hvor har du tenkt deg til?
Du som ikke går dit andre vil?
Ingen får vår morgendag

Tirsdag lev! 

No comments: