Monday, April 09, 2018

«Vinje takes it all»


 Flott låt!  Hun synger den vakkert:
Det er i år 200 år siden Vinje ble født. Det bør markeres med et storslått Vinje-jubileum, også her.

Vinje ble født i Telemark. Naturen i Telemark er både vill og vennlig (Midtun 1963:5). Folkene har ofte levd fattigslig. Det herlige naturlivet, og kanskje armoden, har bidratt til kreativ kunst, hvor folkekulturen har en stolt tradisjon i fylket. Utenforstående har pekt på Telemarks tradisjonsrike åndsliv (Midtun 1963: 5). 1/ 3 av folkeeventyrene skal visstnok stamme fra Telemark, i tillegg har Telemark vært opphav for en rekke folkeviser og stev (Midtun 1963:5). Rosemaling, vev og smedarbeider er kulturuttrykk de har en historie i å frambringe (Midtun 1963: 5). Arkitekturen består av en rekke stabbur og stavkirker. Drøm og rasjonalitet har vært en prisverdig kombinasjon. Rundt omkring på de mange gårder finner du boksamlinger og små bibliotek - som står for kunnskap, opplysning og åndsliv (Midtun 1963: 6). Vinje skriver i «Ferdaminni» at fylket kunne forsynt halve Europa med diktere, fra Telemark. Selvsagt en overdrivelse – men noe sannhet er det i det likevel?

Til grunn for denne artikkelen ligger boka «A. O. Vinje» av Olav Midttun, fra 1963. 149 sider er redusert til artikkel på omtrent 10 sider. I disse sidene inngår det også bidrag fra annet hold. Gjør oppmerksom på at diktene som er brukt underveis, oftest ikke følger det kronologiske tidspunktet i Vinjes gjengitte liv. Ett kapittel av Olav Midttuns bok er ikke tatt med her, men inneholder gode diktanalyser av Vinjes verk – for den ekstra interesserte leser.

Foreldre
Far til Aasmund Vinje, var en mangfoldig og evnerik kar: Olav Aasmundsson (Midtun 1963:8). Hans sønn, Aasmund Vinje, ble født 1818, 6. april. Far Olav var gløgg, evnerik, klartenkt og kritisk (Midtun 1963: 9). Særlig i ungdommen var han stridslysten og raljerende. Han var kvass i munnen og en god forteller (Midtun 1963: 9). Han holdt Morgenbladet er periode, og var i sin alderdom en respektert og staselig kar (Midtun 1963:9). Aasmund holdt faren høyt og mente han overgikk de fleste professorer, fordi selv om faren hadde lest mindre, hadde han et bedre hode (Midtun 1963:9). Mora var mykere og tvers igjennom hjertegod, angivelig (Midtun 1963:10).

Oppvekst
Aasmund O. Vinje (1818 – 1870) omtaler sine foreldre som snille, og hadde det som bondegutter flest (Midtun 1963:10). Han begynte ikke å lese før han var om lag 9 år (Midtun 1963:10). Da han først lærte å lese, våknet vitebegjærligheten og kunnskapsbehovet (Midtun 1963:11). Han var gløgg og ettertenksom, og hadde en egen evne til å finne ut i hva som var kjernen i det han leste (Midtun 1963: 11). Han husket godt, og var tidlig selvstendig (Midtun 1963:11). Han leste alt han kom over, og gikk heller på skolen enn på dans (Midtun 1963:11). Hjemme var bokhylla fylt opp med Bibelen, Petter Dass, Ludvig Holberg og Keiser Karls og Holger danskes krønike. Han lærte stykker utenat, særlig fra Bibelen (Midtun 1963:11).  Konfirmant ble han i 1834, og var første protokollerte (Midtun 1963:11). Men – livet var også praktisk, blant annet bedrev han gjeting og jobbet hjemme på gården. I diktet «storegut er bukjær» lager han et ordtak eller livserfaring, i hvert vers. Ellers har Vinde tallrike liknelser, fortellinger, allusjoner og ordtak fra hjembygda, spredt rundt i sine skrifter (Midtun 1963: 14-15). Vinje brakte husdyrene inn i diktningen, blant annet Blåmann og Lykle, Gullros og Lenda, Balder og grisen (Midtun 1963:13).

Blåmann, Blåmann, bukken min,
tenk på vesle guten din!
Bjørnen med sin lodne fell
kan deg taka seint i kveld.
Gamle Lykle, moder di,
seint kom heim med bjølla si.
Så ikring seg ho mund' sjå
liksom der var fare på.

Det såg ut som der var naud,
kanskje no du ligger daud.
Tidt du dansa kringom meg,
mangt eg rødde då med deg.

Vinje som skolelærer
Etter konfirmasjonen ville presten ha han som omgangsskolelærer (Midtun 1963: 15). faren var også for dette, fordi da kunne Aasmund slippe militærtjeneste (Midtun 1963: 15). Han hadde ikke spesiell motivasjon for å bli lærer, men det innebar en tilværelse i en annen bygd – og bli kjent med nye folk (Midtun 1963: 15). Etter en stund ble han omgangskolelærer hjemme i Vinje, fra 1836. Dette innebefattet også bygdene Smørklepp og Grungedal. Han var en god lærer, glad i barn og god til å fortelle (Midtun 1963: 16). På fritida laget han tresko, gikk i skomakerlære, laget brennevin og satte poteter. Å lage brennevin var ulovlig, men så hadde ikke lovens arm nådd dalstroka innafor på det tidspunktet (Midtun 1963: 16-17). Han leste «Morgenbladet,» som på dette tidspunktet var frilynt (Midtun 1963: 17). Han leste alt han kom over av Holberg, som skrev langt mer enn bare skuespill. Han satte seg inn i europeisk åndsliv og tankebane (Midtun 1963: 17). Han var derfor sterkt åndelig utrustet, da han senere nådde hovedstaden. Etter hvert som hans åndelighet vokste, ønskte han å dra til Amerika (Midtun 1963: 18).
                                                                                     
                                                                                     Til meir du lider, du vexer i Fynd
                                                                                     Det vonde verdt frå deg lagt
                                                                                     For just i Pina for eigi synd
                                                                                     Er livsens lækjande Makt.
                                                                                                  
På seminar i Asker
I 1841 drar han på seminar i Asker, 23 år gammel – en form for skolegang. Han ble her i to år. Han hadde problemer med målføre (Midtun 1963: 19). Han gremtes over Molbechs danske ordbok. Men ellers så trivdes han i sammen med lærerne. Han klager over for mye teoologi og diktat – noe som kanskje stred mot den ellers fritenkende Vinje? Han leste ikke så mye ut over leksene. Men han begynner å studere språk. Tysk blant annet, og engelsk faller lett for han (Midtun 1963: 20). Eksamen tok han juli 1843, og fikk karakteren 1 – «utmerket dugelig.» Ellers var det andre resultater som var noe svakere, men det aller meste godt, og for det meste karakteren 1.
                                                                                    
               Eg var ung og litet visste
                                                                                     Og eg vondt i fra meg gav
                                                                                     Men eg dette leide Miste
                                                                                     Ettersom eg eldes av
                                                                                     (…)
                                                                                     Om eg tek så stygt til Orde
                                                                                     Er eg endå like snild
                                                                                     Ettersom eg Synder gjorde
               Lærte eg å vera Mild

Skuffelsen over klokkerposten i Vinje
Han fikk ikke klokker- og skolelærerposten i Vinje, det gikk til en kamerat av han på seminaret. Dermot fikk han samme post i Rauland. «Det var det hardeste slaget i hans liv,» og han anket til biskopen – uten å få medhold. Han vurderer å dra til Amerika for alvor (Midtun 1963: 21). Sannsynligvis ble Aasmund Vinje litt for fri i religiøse spørsmål, for presten i Vinje (Midtun 1963: 22). Februar 1844 gikk han på ski over fjellet, til Mandal. Han var både glad og sårbar, da han forlot hjemtraktene. Han hadde «god niste» - gode evner, store kunnskaper. Og en tro på seg selv og framtiden (Midtun 1963: 23). 26-åringen var også lei seg for å forlate en jente i hjembygda, han hadde blitt så glad i (Midtun 1963: 24). Tanken over tapet av henne satt lenge i.

I Mandal
I Mandal var Vinje timelærer, på Borgerskolen (Midtun 1963: 24). Han fikk 16 skilling i timen, 110 – 120 spesidaler i året. Undervisningsplikten var 24 timer i uka. Vinje skal ha vært en dugelig lærer, full av liv og skjemt – og elevene ble glade i han (Midtun 1963: 24). Han este i denne perioden mye på fritiden (Midtun 1963: 25): Kant, Fichte, Hegel og Treschow. I tillegg til filosofi, leste han også vanlig skjønnlitteratur: Bulwer, Pauldan-Muller, Holberg, Heiberg og Schiller. Han arbeidet 14-15 timer daglig. Han forteller at det var tiden i Mandal som skaffet han den «kunnskapsskatten han senere tærte på.» Han begynner å interessere seg for handel, og tar «handelsborgerskap» – der målet er å drive tømmer fra Åseral. Det ble det ikke noe av, men handelsborgerskapet gav han stemmerett og muligheter innenfor politikken, og sysler med tanken om å kjøpe gård (Midtun 1963: 26). Han traff Søren Jaabæk i Mandal – Vinje ville lære politikk av han, og Jaabæk ville benytte seg av Vinjes kunnskaper (Midtun 1963: 26). Jaabæk har tro på Vinje som politiker, og nevner Vinje i sine brev til venner sommeren 1847 (Midtun 1963: 27).  Vinje blir satt opp som fjerde valgmann til Stortinget fra Mandal, 1847. Av karakteregenskaper Vinje ikke likte, var det det jålete, affekterte og uekte. Etter hvert gikk han mer og mer lei Mandal – han hadde aldri funnet seg helt til rette i den lille sjøfartsbyen (Midtun 1963: 29). Han er ofte forelsket – «det er så mange fine jenter i sjøfartsbyene;» skriver han senere i Ferdaminni.
                                                                                    
                                                                                     Ein hugnad er i desse ordi
                                                                                     At synda hevnar seg på jordi
                                                        
I hovedstaden – skriving i Morgenbladet
Han drar til hovedstaden Christiania, og tenker å verve seg til den store danske krig. Etter et strålende leserinnlegg i Morgenbladet, blir han bedt om å skrive der – fast. Han skulle få god betaling, samtidig som han kunne lese til artium (Midtun 1963: 31). Han skrinla krigsplanene og mottok 25 spesidaler månedlig i stedet for. Han begynner på Heltbergs studentfabrikk (Midtun 1963: 31), der han studerer sammen med de senere personlighetene Ibsen, Bjørnson og Lie (Andersen 2012: 223). Heltberg var selv lærer, og Vinje hadde stor sans for han. Han kunne skrive kvasse teaterkritikker, slik at stykker ble tatt av plakaten (Midtun 1963: 32). Vinje var allerede kjent da han leste til artium. Fra denne tid leste han blant annet Goethe (!). På nyåret 1850 kom han på kant med redaktør Stabell i Morgenbladet, og han slutter å skrive. Han skriver noe senere følgende:

Løysingane for politikken i framtida finn ein ikkje ved revolusjonar og steik mot sivilisasjonen, men ved Samvittighedsfuldhed og Dyktighed, ved Flid og sparsommelighed, ved Folkeopplysning og Forbedrede Methoder i Underviisningsvesenet og Statslæren.

Tiknytning til Arbeiderbladet og studenteksamen
Etter 1840 var det tiltakende motsetninger i det norske samfunnet, som blant annet gjorde seg utslag politisk. Vinje hadde siden ungdommen fulgt med i den politiske debatten, gjennom Morgenbladet, og bar preg av det (Midtun 1963: 35-36). I 1848 kom februarrevolusjonen fra Frankrike, og dette satte sitt preg også på Norge. Utslag regnes gjerne som arbeiderbevegelsens Marcus Thrane (Midtun 1963: 36). Vinje tilsluttet seg bevegelsen, og de nye frihetsideene som skulle styrke arbeidernes kår (Midtun 1963: 36). Han fjernet seg mer fra Jaabæks bondetanker, og regnes som frafallen fra 1849 (Midtun 1963: 36). Vinje hadde gjennomgått en «demokratisering» siden tiden i Mandal, ifølge han selv. Fra og med 1850 skriver han i Arbeiderbladet (32 år gammel). Han skrev for det meste dikt og bokomtaler (1963: 36). Han gjennomgår studier, og kommer ut i andre enden med karakteren «haud,» som er nivået under «laud.» Omkring året 1850 var en brytningstid for Vinje, personligheten vokste i løpet av de første årene i hovedstaden Christiania (Midtun 1963: 38). Bondepolitiske småbytanker ble byttet ut med strømdrag fra Europa (Midtun 1963: 38). Troen på seg selv blir styrket, og han fikk en sterk åndelig vilje. Etter hvert så tar naturvitenskapelig lesing over: matematikk, naturhistorie, zoologi, astromomi, fysikk og kjemi (Midtun 1963: 43) – en interesse som fulgte han livet i gjennom.

Hvad man forlanger av politikken er at den respekterer de almindelige Menneskerettigheder.

«Drammenskorrespondent»
I tillegg til skriving i bladet «Andhrimner,» skrev han også brev i Drammens Tidene. Hovedinntekten hans kom fra Drammens Tidene. De kalte han Drammenskorrespondent, selv om han skrev brev fra hovedstaden. Her ble han i 8 år, fra 1851 til 1858. Han skrev to brev i uka. Til slutt fikk han 300 spesidaler i året for jobben (Midtun 1963: 45). Herifra finner man mange morsomme tekster som kaster lys over tid og Vinje, selv om det enkelte ganger kunne dukke opp artikler som var ren tidtrøyte. Vinje var stolt av å være pressemann, og skrev også faglige, journalistiske artikler.

«Journalisten skulde være en Lærer for folk og stat. Han skulde staa på Videnskabens og Civilisationens Høyder, hvorfra han kunde overskue det Hele i sin organisatoriske Sammenheng. Han skulde, saa at sige, føle på Nationens Puls og som en kjærlig Læge forodne de beste Medisiner. 
                                                                                                                                            
Hva gjelder livet på Stortinget både roser han, og kritiserer. Drøfter saker og personer, har sine aktive meninger, eller spott. Eller – gode råd til velgerne (Midtun 1963: 47). Ellers vil han være fri, og fra all partitvang (Midtun 1963: 47). I flere av korrespondentbrevene tar han opp økonomiske spørsmål. Godt hjulpet av internasjonal framgang opplevde Norge vekst i 1850-årene (Midtun 1963: 48). Landet ble bygget ut: Jernbane, veier, telegraflinjer, dampskip, fyrlykter, kanaler, postruter, frimerke og jordbruksekspansjon. Verksbedrifter vokste fram, eksempelvis rundt Oslo og Drammen, ullvarefabrikker, tobakksfabrikker, spikerverk, smier og mye mer. Folkestrømmen fra landsbygda gikk til byene, eller Amerika (Midtun 1963: 48). Vinje fulgte ivrig med i industriutviklingen. Samtidig oppfordret han til å styrke skolevesenet. Både teoretisk og praktisk (Midtun 1963: 50). Fritenkeren Vinje advarte mot å gi prestene for store innslag i skolen. I 1840- og 50-årene var også en reisningstid, med all den kulturskatten som fant veien fra bygd til by. Eventyr, sagn og folketro, stev, folkeviser og slåtter – og egenartede nasjonaldanser. Ivar Aasen etablerte folkemålet. Saga- og nasjonalromantikken blomstret (Midttun 1963: 51). Dette skilte seg fra det tidligere dansk-klassiske. Mange ville også fornorskliggjøre kulturen, der det danske språk skulle få nye ord og bøyningsformer (Midtun 1963: 51). Bjørnsom skrev «bondefortellinger,» og løftet bonde til helt. Ole Bull hadde etablert teater i Bergen i 1850, og brakt norsk folkemusikk ut i den store verden. Alt dette – lå som en arv fra Vinjes barndomshjem – det var dypt forankret i sjelslivet hans. Tiden for Vinje var inne. 
                                                                                                                
                                                                                     Den dag kjem aldri, at eg deg gløymer
                                                                                     For um meg sover, e gum deg drøymer
                                                                                     Um Nott og Dag er du like nær
                                                                                     Og best eg ser deg, når mørkt det er

                                                                                     Du leikar kringum meg, der eg vankar
                                                                                     Eg høyrer deg, når mit Hjarte bankar
                                                                                     Du stødt meg fylgjer, på Ferda mi
              som skuggen fell etter soli si

              Når nokon kjem og i klinka rykkjer
              Det er du, som kjem til meg, og tykkjer
              Eg sprett fraa Stolen, og vil meg te
              Men snart eg sig atter ende ned

              Når vinden lint uti Lauvet ruslar
              Eg trur det er du, som gjeng der og tuslar
              Når sumt der borte eg ser eg ser seg snu
              Eg kvekk og trur, det må vera du

             I kvar som gjeng, og som rid og kjøyrer
             Det er du eg ser, deg i alt eg høyrer
             I Song og Fløyte- og fele-låt
             Men endaa best i mi eigen graat   
                                                                                    
Juridisk embetseksamen, 1856
Vinje ble etter hvert den fremste talsmann for fornorskningslinjen (Midtun 1993: 53). I tillegg til «Drammensbrevene,» skrev han også for flere andre aviser. Mesteparten er dikt, og det finnes 70-80 av dem. Vinje klarte så å si alltid å ha et poeng han kretset rundt. Noen av diktene er også personlige. I «Diktsamling» fra 1863 tar han med 37 av dem (Midtun 1963: 56). Mange ganger hadde han hatt lyst til å bare være dikter, men sier: «Jeg studerer jus, fordi jeg ikke fikk lov at digte.» Jussen kunne attpåtil gjøre han til embetsmann. Julen 1856 (38 år gammel) gikk han opp til eksamen, og fikk laud. I et brev til søskenbarnet sitt i 1858 skriver han at han er for snill til å bli sakfører, og universitetet er hans endelige mål (Midtun 1963: 56). 1850-årene var en lykkelig tid for Vinje. Han levde nøysomt. Han hadde en egen evne til å komme i samtale med alle mulige slags folk.

«Dølen» I og II
Lenge hadde det vært diskutert å gi ut et blad på norsk folkemål (Midtun 1963: 58). Bladet kom 10. oktober 1858, med navnet «Dølen.» Vinje syntes det var herlig å få sitt eget organ, på lik linje med andre åndemenn (Midtun 1963: 59). For Vinje ble nå målreisingen dødsens alvor (Midtun 1963: 61), og en rekke andre saker fulgte i kjølvannet av den. Sett i forhold til tidligere, var Vinje i «Dølen» djervere, friere og mer seg sjøl – enn han noensinne hadde vært (Midtun 1963: 61). Han ville bort fra det Wergeland kalte «Tomme tanker, som vårt danske skriftspråk innbyr til.» De nye ordene gav både klang og farge – det var noe nytt og friskt (Midtun 1993: 61). Og – i starten så flommet det dikt utav Vinjes hode: I første årgangen av Dølen trykkes det 71 dikt, og i andre årgangen 47 – i alt 118 dikt på 1 ½ år (Midtun 1963: 62). Han var altså over 40 år før han forløste som dikter, og noen av diktene er noe av det vakreste vi har i kulturskatten (Midtun 1993:62) Dypt tankeinnhold, poetisk utforming – ikke like fyldig på handling.  Dølen var ikke så omfangsrik, 4 sider. Men hadde altså bare én forfatter. Det første året kom den ut ukentlig.  Han ville gjøre folket fritt – politisk, men og kulturelt og økonomisk (Midtun 1963: 68). Han slutter i Drammens Tidende i 1859, etter åtte år, blant annet fordi han ikke ville skrive dansk (Andersen 2012: 222).

«Ferdaminni,» 1861
I 1860 (42 år gammel) måtte Vinje ut på reise. Først og fremst ville han ta landet nærmere i øyesyn. Han drar fra hovedstaden i juni, og tar jernbanen til Eidsvoll. Han dro til Odal, Sverige og Kongsvinger – deretter til Solør og Østerdalen, og bodde hos ulike kjenninger (Midtun 1993: 70).  Helaksetra, Sollia, Atnedalen, Folldalen, Hjerkinn, Kongsvoll, Drivstova, Orkdal og Trondheim. Her fikk han med seg kroningen av Karl 4., 5. august. Han besøkte flere steder i Trondheimstraktene, før det bar til Kristiansund og Molde. Lesjå, Dovre og Vågå. Gjennom Gudbrandsdalen, så til hovedstaden i september. «Ferdaminni» er en mangfoldig og innholdsrik bok, en slags reiseskildring. Lettskreven, morsom og full av tanker. Stemninger og diktning. Han har en enorm sans for naturdetaljer, der man må ta alle sansene i bruk (Midtun 1963: 71). Ånd, tanke og skikk er skildret fra de mange besøkte stedene (Midtun 1963: 71). Alle steder spør han hva ting kommer av, og hvordan ting ble skapt. Noen ganger er han kritisk til bondelivet, og går ikke av veien for å ta enkeltpersoner – til noens forargelse (Midtun 1963: 74). Det var nok en forsøk på å være morsom? Andre ganger uttaler han seg om jordbruksdrift, og økonomiråd for gårdsbruk. Når han er til fjells drøfter han seterstellet. Han snakker om mat – Sveriges eminente knekkebrød, og grøt han får enkelte steder (Midtun 1963: 75). Novelleinnslag finnes også, om eksempelvis Mina som hadde forlest seg på romaner. «Ferdamini» er med sine politisk-økonomsie drøftinger noe mer enn sosiologi. Men det fineste og mest egenartede er angivelig diktene og naturskildringene – som Vinje mener gjør godt for kropp og sjel (Midtun 1963: 77).
                                                                                     
                                                                                     No ser eg atter slike fjell og dalar
                                                                                     Som dem eg i min fyrste ungdom såg     
                                                                                                                

Dølen III og Englands-reise
Det gikk tyngre for Vinje i 1850-årene. Han fikk ikke tilslag på noen departementsjobber, men fikk et stipend på 250 spesidaler. Han søkte penger til en England- og Skottlandreise, der han skulle studere de «kommunale innretninger og rettstilstand i henhold til tradisjon og folkeliv.» Men pengene strakk ikke til, og turen ble skrinlagt. Han gir ut siste nummer av Dølen i 1860. Noen forsøkte å hjelpe han til å fart på «Dølen,» igjen, men det gikk ikke. I juni 1862 blir Englandsturen likevel realisert, da han mottar et tilleggsstipend. Blant annet kunne han berette: «Engelskmennene er den lengstkommende siviliasjonen og de er fine i tøyet.» Han skildrer folkelivet, Westminister, kirker, drivhus, hager, skoler og lekeplasser. Han skriver engasjert fra verdensutstillingen, hvordan maskiner klarer å dressere naturkreftene (Midtun 1963: 82). Han leste mye engelsk litteratur, historie og kunsthistorie (Midtun 1963: 82). Alt dette resulterte i en bok, som ble gitt ut i Edinburgh i 1863: «A Norseman View of Britain and the British.» Boka var utformet som brev, med 16 brev eller kapitler. Han karakteriserer både ånd og tanke som gjennomaristokratisk – uten noen middelklasse (Midtun 1963: 83). Hele samfunnet er visstnok preget av handel, der alt kan kjøpes for penger. Vinje er sterkt imponert over den indre folkekraften. Da han observerte det stive og tradisjonsbundne, ble han forarget. Det er et interessant verk. Han tjente ikke noe på boken, tross 2000 trykte bøker, der 250 av dem fant veien til Norge.

Diktsamling
Høsten 1863 gir han ut 125 dikt, hvorav 37 av dem på dansk. Han regnet med et skandinavisk publikum (Midtun 1963: 86). Noen ble overrasket at han hadde slike store lyriske ferdigheter, at han var en stor dikter. Han fikk flere gode kritikker i danske aviser.

I Sverige – «Olav Digre»
I januar 1864 drar han til Sverige og bor hos statsminister Sibbern (Midtun 1963: 87). Dette var et svært oppkvikkende opphold for Vinje. Sibbern var litterært og kunstnerisk interessert, og likte på mange måter Vinje (Midtun 1963: 87). De snakket ikke politikk, men om kunst og kultur, og hadde samme glede i naturen. Han var i Uppsala i februar, og ble feiret som en «edel og opphøyet personlighet.» Hans far dør på vårparten. da Vinje er 44 år gammel. Ut over sommeren skriver han på et skuespill, «Olav Digre.» Han hadde vel tenkt at det skulle bli et festspill, i sammenheng med 50 års-jubileet for unionen mellom Norge og Sverige. Grunnet travelhet ble det ikke noe av det historiske dramaet, bare spredte scener (Midtun 1963: 88). Tiden i Sverige brukte han også tid på å gjøre sosiologiske undersøkelser.

Justisdepartement og Dølen IV
1 mars 1865 innebærer en stor endring i Vinjes ytre tilværelse. Han blir ekstraskriver i justisdepartementet. Først i overformynderrevisjonen, senere i kriminalavdelingen (Benådningskontoret). Alvorlig og morsomt? 250 spesidaler i året, hvilket ikke var så mye – men en trygghet. Og han var glad! 1. oktober 1865 satte han i gang med «Dølen IV.» Og det ble 52 nummer, ett år fram i tid (Midtun 1963: 89). Det ble mye økonomiske, kulturelle og litterære drøftinger. Han tøyser med det høytidsstemte departementsspråket i artikkelen «Om stil.» Han gikk inn med liv og lyst i arbeidet fra starten av, senere ble det mer arbeid med «Dølen IV» - og dikt.

«Vårt land» og «Dølen V»
 Etter hvert ble han ledestjerne i en åndskulturell gjeng, bestående av mange framstående personer, hvor jeg ikke går inn på enkeltnavn. Men det var en rundt åtte stykker som kunne dra på turer i to-tre uker. De var evnerike, radikale åndsmenn med bredt utsyn i europeisk tenkning (Midtun 1963: 91). De snakket gjerne om Auguste Comte, John Stuart Mill eller Herbert Spencer. Møtene dem i mellom var gjerne varme og livlige. De var skandinaviaister og Sverige-venner, og snakket blant annet om en egen folkevalgt forsamling mellom de to landene. I 1867 dannet denne kretsen avisen «Vort land.» Selv om de var gode venner, tok det etter en stund til å knirke i samarbeidet (Midtun 1963: 92). Det hang vel sammen med at bladet sleit økonomisk, og til slutt ble det avviklet. Men – Aasmund O. Vinje trkk med seg en opplysningsideologi inn i journalistikken. Han skapte også en egen sjanger i norsk journalistikk: Den kritiske, resonnerende, drøftende og samtidig sterkt litterære journalist (Andersen 2012: 225). Han gav plass for det muntlige, og slapp ironi og humor til (ibid)

Dølen VI og VII
Februar 1868 begynte han med VI-årgangen av Dølen. Nå ble det innslag av andre bidragytere, og de var blant annet motstander av den sittende regjering. Han avtrer i justisdepartementet. Året etter kom det framlegg om diktergasje til Vinje. Men som det gikk med andre, så ble det avslått. Han blir stadig krassere i «Dølen» - under overskrifter som «Vår politikk» i hvert eneste nummer. O i 1870 ble det bok – «Vår politikk.»

Oppgjør med Schweigaardismen
I siste årgangen v Dølen kommer han med et lagt og klartenkt oppgjør med det dansk-norske kultursamfunn, eksemplifisert med nylig avdøde Schweigaard. Juristen Schweigaard hadde i mer enn en mannsalder stått som samfunnets førsteborger – lytefri og arbeidsom (Midtun 1963: 101). Det ble krav om minnesmerke over han, men Bjørnson mente Wergeland var først i køen. Dette ledet til strid – der Scweigaard vant kampen om minnesmerket. Noe av det siste Vinje skrev var om Schwiegaard:

«Alle store menn tror på det gode i menneskenaturen (…) og de har idealer som Himlens stjerner (…) Schweigaard gjorde for lite, og det vil være den strengeste dom over minnet hans. 

«Hva ville Vinje»
Han hadde tro på framgangen, en slags «realistisk idealisme.» Han var en liberal kulturoptimist, og mye annet. Han hadde tro på naturvitenskapen og det menneskelige tankelivet (Midtun 1963: 103). Han ville spre hjemmets kunnskaper til folket. Han ville være en kulturfilosof og kulturformidler. Før han døde syslet han om å gi ut all kunnskapen i en «folkebok.» Han dør i sin beste alder, 52 år. I ord var han da sterkere enn noen gang, og han hadde stor slagkraft. Hans kultursyn og åndsmot hadde gitt han en «posisjon, » selv om ikke alle var enig. Men – både Bjørnson, Ibsen, Welhaven og Wergeland hadde også hatt sine utfordringer (Midtun 1963: 139) – og flere av dem rømde landet. Han var en gløgg og fantasirik essaysist, og en fremragende pressemann. Gerhard Gran kaller han vårt aller største journalistiske geni (Midtun 1963: 140). Vinje har ellers hatt enorm betydning for nynorsk målreising. Han hadde en drøm om å undeevise på universitet i «praktisk filosofi.» «Ferdaminni» går for å være et mesterverk, takket være de utskeielser han kunne gjøre innenfor en streng ytre ramme. Og – mange dikt har fått en klassikerstatus, blant annet på grunn av Griegs tonesetting (Andersen 2012: 223). Han var ikke bare dikter. Han hadde blant annet ikke råd til det, men mente også at dikteren måtte høre til i livet. Han var veldig intelligent, Vinje var langt mer flersidig og ikke så karikerende som enkelte andre samtidige (Midtun 1963: 140). Han krevde ærlighet og naturlighet i det han foretok seg. Han klarte å binde sammen folkekultur og europeisk åndsliv, som den første norske.

Kilder:
Midtun, Olav (1963): Aasmund O. Vinje. Oslo: Det norske samlaget
Andersen, Per Thomas (2012): Norsk litteraturhistorie. Oslo: Universitetsforlaget.  

No comments: