Først kommer
skaperkraften, evnene og viljen, deretter kommer evnen til samarbeid, før
man kan konkurrere. Vi hører til stadighet
om fortreffeligheten om konkurranse i det offentlige ordskiftet. Men også all god konkurranse bygger på visse aspekter ved samarbeid. Og samarbeid er den
viktigste forutsetning for å lykkes overhode.
man kan konkurrere. Vi hører til stadighet
om fortreffeligheten om konkurranse i det offentlige ordskiftet. Men også all god konkurranse bygger på visse aspekter ved samarbeid. Og samarbeid er den
viktigste forutsetning for å lykkes overhode.
politisk forstand som vektlegger
viktigheten av konkurranse – hvis man
skal politisere spørsmålet. Mer interessant
synes jeg det er å diskutere begrepet
samarbeid - samt diskutere begrepene
dersom politiske avveininger legges til
side, fordi det er både for viktig og for
fordummende å sette det inn i en
partipolitisk kontekst. Politikk kan nemlig
virke fordummende, selv om ordet idiot
stammer fra gresk og kommer
av en person som ikke har greie på politikk.
Jeg har jobbet en del kognitivt, med både kunnskap,
næringsvirksomhet og kreativitet – så et visst erfaringsmateriale har jeg til å
uttale meg, i tillegg til det man kan tenke seg til. Alt starter med skaperkraften,
idéklekkingen. Deretter fordres det en vilje og evne til å sette dette ut i
live, en gjennomføringsevne. Deretter gjelder det gjerne å finne noen kolleger,
venner eller bekjente som er med på idéen, og til det kreves det samarbeid –
framfor konkurranse. I en veletablert bedrift kreves det mer samarbeid, enn
konkurranse mellom arbeidstakere – for å bringe bedriften framover. Langt mer
evnen til samarbeid, faktisk. Selvsagt kan det innebære et visst preg av
konkurranse mellom arbeidstakere, også innad i en bedrift om å gjøre jobben
god. Men – man verdsetter langt mer evnen til samarbeid, og det er dette som
varer lengst. For mye snakk om konkurranse i Norge, på Internet og media, fortrenger, tror jeg, beklageligvis, samarbeidsevne, i Norge
Problemet mer at man hører konkurranse, konkurranse og
konkurranse overalt er at det fortrenger noe langt viktigere; samarbeid – som er
en langt vanskeligere øvelse.
Går man på et neste nivå, konkurranse mellom bedrifter om å produsere den beste varen (som
konkurranse best kan brukes overfor), fordrer også dette visse elementer av
samarbeid. Blant annet om å følge felles spilleregler (i markedet), deretter
kan man konkurrere på såkalte like vilkår. Jeg vil understreke viktigheten av
ordet varer, for i bransjer der stor
menneskelig deltakelse inngår (som f.eks omsorg eller barnehage) er det ikke
hensiktsmessig eller det mest avkastningsfremmende å vektlegge konkurranse, som det vil være å produsere eksempelvis sko. Dette burde være elementært.
Jeg tror samtidig at evnen til samarbeid er viktigere for bedrifter som gjør suksess – enn evnen til å
konkurrere. Gjennom godt samarbeid klarer man å konkurrere. Med samarbeid kommer idéutvekslingen, kunnskapsoverføringen,
unngåelse av dobbeltarbeid og annet – i motsetning til et konkurranseperspektiv. Det er ikke
manglende evne til konkurranse som gjør at bedrifter bukker under, men heller
manglende evne til samarbeid.
Jeg vil oppfordre til at ord som samarbeid blir vektlagt
langt mer, enn ordet konkurranse. Konkurranse hemmer stort sett samarbeid, det
skaper få arbeidsplasser, framfor samarbeid, og det bygger på et langt mer
negativt menneskesyn enn samarbeid, hvor samarbeid, som er, i hvert fall
burde være, langt mer positivt ladet, enn hva det er i dag.
Har man ikke evnen til samarbeid klarer man ikke etablere
nye virksomheter, gjennom utveksling av idéer og samvirke mellom aktører – og det
burde være større forståelse for viktigheten av dette, framfor konkurranse-elementet
– som ofte med ullen avklaring om hvem som utgjør konkurrenter bidrar til
dårligere næringskultur i Norge, enn hva det kunne ha vært. Respekten for talent, iver og dermed kanskje næringsvirksomhet burde være verdsatt høyere, og til det mangler blant annet kultur, dannelse og forståelse av viktigheten av dette for samfunnet, fellesskapet. Da trenger vi begreper som samarbeid i den offentlige diskursen, mer enn konkurranse.
No comments:
Post a Comment