Monday, April 20, 2020

Dennis Diderot – en biografi over én av de sentrale opplysningsfilosofene


Han var den ledende filosofen i 1700-tallets Frankrike; Le philosophe. 

Hans dikteriske virke – romaner og skuespill - regnes ikke å være i verdensklasse, ifølge Echoff (1927: III). Til det manglet han det romantiske eller romantiserende, og han levde et litt for borgerlig liv til å selv pådra seg erfaringer til å skrive om livet – ifølge Echoff. Diderot, født 1713, går i hvert fall inn i historiebøkene for å ha forfattet et leksikon, i tillegg til en del annet, før han døde 71 år gammel, i 1784. Ikke bare fransk utviklingshistorie, men i hele den vestlige verden, er han angivelig sentral. Han har utgivelser som utmerker seg, over mye annet av det han gjorde – som mange andre forfattere. Hans produksjon fortjener å være gjenstand for ganske inngående granskning. Han hadde stor betydning i historien. Han hadde en særpreget/ unik personlighet. Hans indre utvikling står i sterk kontrast til det stillferdige ytre liv, han levde. Vi skal først skissere hans ungdomsliv, et erfaringsgrunnlag han brakte med seg inn i forfatterskapet – selv om det kanskje ikke var spesielt utsvevende.

Barne- og ungdomstid
Gjennom hardt arbeid hadde hans familie etablert seg i byens borgerskap. I over 200 år hadde familiens slekt vært knivsmeder i Langes, og faren hadde mange penger – delvis opparbeidet gjennom arv. Hans hjem var åpent, og fattige gikk ikke derifra uten noe i hendene – og ingen gikk derifra uten et godt råd. Familieoverhodet var aktet utad, og fryktet innad. Faren forteller gjerne om vinteren dannelseshistorier, ved peisen. Moren døde ganske tidlig, og den godhjerta søsteren, som stelte for faren, gjorde at han holdt kontakt med byen Langes, etter at han flyttet til Paris. Hun hadde brutt med de fleste av barndomshjemmets religiøse og moralske forestillinger – men hennes frisinn bidrog til å ivareta søskenkjærligheten – på tvers av meningsforskjeller. Hans andre søster var av en annen støpning – hun gikk i kloster, og ble drevet til religiøst vanvidd - visstnok. Dennis Diserot hadde også en bror som var strengt religiøs. Dennis Diderot betraktet kirkens menn generelt for intolerante og snevre. Som ung gikk Dennis Diderot i lære hos jesuittene. Da Dennis Diderot avsluttet jesuittskolen, kom det for første gang en virkelig uenighet mellom han og faren. Han nektet å studere teologi, deretter nektet han å studere jus; han hadde heller stor interesse for språk, litteratur og matematikk. Faren satte hardt imot hardt, hvis det ikke ble legestudiet kunne han glemme økonomisk støtte hjemmefra. Og slik ble det ikke – og Dennis begynte sine frie studier. Det ble brudd mellom han og barndomshjemmet, men moren sendte noen kjærlige slanter til sønnen, av det hun hadde opparbeidet seg av midler på egenhånd. I ti år levde han fra hånd til munn, av privattimer og mindre litterære arbeider. Kunder var deriblant kirkens menn – eksempelvis prekener til biskoper. Hans lesing var ikke systematisk; Han leste forskjellige verker. Han fulgte også forelesinger ved det åpne universitetet, i nærheten. Han gikk turer som adspredelse, og var vel så mye delaktig i den ytre verden, som bøkenes. Han var rett og slett til stede. Dette står i motsetning til det som forfatteren av forordet har skrevet. For mens han i denne perioden innhentet livserfaring, ifølge bokforfatteren, hadde han ikke en slik livsdybde, som vi har lest, ut ifra forfatteren av forordet. Det gav nok grobunn for sitt framtidige yrke som forfatter og journalist. Han levde en bohemtilværelse, som nok ikke utelukkende var et gode – ifølge bokforfatteren. Men han blir i perioden mindre fordomsfull. Han hadde stor fantasi og forestillingsevne – og hadde nok en viss ekshibisjonisme, som kunne likne en skuespiller. Han var fri som fuglen, helt til han falt i forelskelsen – Anne Toinette Champion. Hun sydde og broderte, og forsørget på denne tid sin mor. Året var 1747 – og ungkarslivet var over (34 år gammel). Diderot var ulykkelig i ekteskapet – noe han aldri avfeide. Det skyldes det at de ikke delte samme interessefelt, i hvert fall ikke dem Diderot verdsatte. Hun leste blant annet ikke det han skrev. Gjennom hele livet stod hun utenfor den åndelige sfære som hennes mann levde i. Selv på sine eldre dager, da Diderot hadde fått et gjennombrudd med skuespillet La pere de famille, syntes hun det var flaut å oppsøke den nest siste forestillingen på teatret. Hun var gjerrig overfor mannen, hun knep inn på det meste huslige. Og den tidligere eventyreren Dennis Diderot hadde problemer med å innordne seg hennes mer småborgerlige livsførsel. Hele ekteskapet igjennom måtte hun leve med at han stort sett oppholdt seg i etasjen ovenfor. Han innledet heller et forhold med Madam de Puisuiex. Han fant glede i arbeidet, og brydde seg langt mindre om publikumstilfang.  Hans forfattergjerning skyter virkelig fart etter å ha passert 30, da han må skrive via forlag for å brødfø sin familie. Det skal nå redegjøres mer inngående om hans tidligste skrifter.

Hans første filosofiske arbeider
De første arbeider han gjorde offentlig var å oversette noen engelske bøker, sikkert etter oppdrag fra forlaget. Han kunne gjerne tilføye personlige merknader i forkant eller etter verkene. Blant annet fra sin samtids innflytelsesrike Jarlen av Shaftesbury – til fransk. Han vektlegger viktigheten av at mennesker har lidenskaper. Han forfektet den frie tanke, og var således mer en pliktetiker – og langt derifra noen konsekvensetiker; etter det jeg kan se. Han hadde gjennom årenes løp ikke bare tilegnet seg faktakunnskap – men også metodiske framgangsmåter for forskning innen diverse fagfelt. Han opptar seg med hvorvidt våre sanser innvirker på vår moral; Noe jeg ikke intuitivt forstår eller finner vesentlig interessant. Men det var kanskje banebrytende, og jeg vil langt derifra avfeie det. Utenom det moralske perspektiv, studerer han hvordan våre sanser påvirker vår verdensoppfattelse og abstraksjoner av fenomen. Han hadde vidtrekkende interesser – og dermed var det kanskje tålmodigheten som satte en stopper for lange vitenskapelige avhandlinger. Han var naturhistoriker, matematiker og sosiolog – på lik linje som filosof. Han elsket kunsten, menneskene og livet. Voltaire mente han likte alt det menneskelige. Allsidigheten hans satte imidlertid en stopper for detaljene. Han hadde ikke tid/ nøyaktighet nok til de store vitenskapelige avhandlingene. Han ble mer en lærer, en vekker – enn forsker. Og han ville ikke låse seg fast til én vitenskapelig grein. Derfor passet det han bra å forfatte leksikon. Encyklopedien kom til å oppta han i 25 år. Vi skal nå ta for oss dette arbeidet.

Grunnlegger av verdens første leksikon
Uten Encyklopedien, sannsynligvis ingen fransk revolusjon (1789 – 1792), selv om det er vanskelig å bevise noen kausal mekanisme mellom én bok og revolusjon. Men encyklopedien innebærer en svært viktig del av vår europeiske kulturhistorie. Encyklopedien var på 18 bind og utgjorde en maktfaktor i samfunnet.  På slutten av 1740-årene, da arbeidet ble påbegynt, var han en fortsatt ukjent skribent. Han hadde utgitt noe, men var ikke anerkjent. Diderot gjorde derfor det fornuftigste å gjøre, han slo seg sammen med en forfatterkjendis – Jean d’Alembert. Han var borgerlig, Diderot var vanskeligere å kategorisere. D’Alembert var kald, nøktern og forsiktig – og langt mer detaljorientert enn Diderot. De skapte en redaksjon av den allerede kjente Montesquieu (som er velkjent i dag) og Buffon, Diderot sørget egenhendig for at Jean-Jaques Rousseau ble rekruttert. Også han akademikerkjendis. I tillegg fantes det flere andre skribenter, som hadde ansvaret for ulike emner/ fagfelt. Gjennomgangstonen var i utgangspunktet at ingenting var for ubetydelig til å få plass i encyklopedien. Artiklene ble samlet i alfabetisk orden. Leksikonet var radikal i forhold til kirke og statsstyret – der artikkelforfatterne gjerne la inn sine personlige merknader. Dennis Diderot var blant dem i redaksjonen, som hadde moderne anskuelser i artiklene han skrev. Han interesserte seg for mekaniske kunstarter, før Den industrielle revolusjonen hadde trådt inn. Han skrev omtrent 1000 artikler, om tekniske nyvinninger. Sosiologiske, psykologiske og politiske artikler rokket oftest ved den eldre tankegang. I dag kan artiklene se harmløse ut, men den gang kunne instanser og personer se på det som en trussel. Kirken og regjeringen begynte etter hvert så smått å motarbeide encyklopedien. Redaksjonen la dermed bånd på seg, ved å ikke gi ut altfor dristige artikler. I 1753 kom eksempelvis det tredje bindet ut, som var så vast at det ergret Voltaire. Ved de tre neste bindene, truet regjeringen og kirken med sensur. Og i mars 1759 kom forbudet mot å utgi nye bind, samt videreselge eldre utgivelser. Diderot framstod som seig, og hvilken kapasitet som bodde i han? Han hadde en urokkelig styrke. Han oppnådde mye, idet han ble overlatt til seg selv. Han hadde sine karakterbrister, med viste handlekraft idet skuffelsene stod i kø, og venner falt fra – det var i motgangstider han var best eller mest produktiv. Han viste hvilken personlighet han var, mens bekymringer tynget hans skuldre. Livet gav rikelig næring til hans menneskeforakt. D’Alembert forlot redaksjonen, som var Diderots dyktigste medarbeider. Han forsvant inn i diplomatiet. D’Alembert ville rett og slett ha høyere gasje enn det forlaget kunne betale, er den vanligste forklaringen. Han brøt ikke helt med Diderot og Encyklopedien, han leverte mindre artikler om geometri. Filosofi, historie, politikk og psykologi – artikler om dette, ble signert Diderot - og encyklopedien fortsatte sin utgivelse. Arbeidet varte som sagt i 25 år.

Stigende anerkjennelse
Dennis Diderot tjente ikke veldig mye på encyklopedien, men hans anseelse steg – i tillegg til viten og erfaring. Han ble kjent gjennom hele den litterære verden. Tross borgerlig bakgrunn var han ikke spesielt taktfull eller elegant, men ble hanket inn av sosietetskretser. Han var veltalende, og på sitt vis sjarmerende. Mademoiselle Volland mottok 139 brev fra Diderot i perioden 1759 – 1774, som er enestående i verdenssammenheng – og man kan her skaffe seg et rikt innblikk i hans liv. Hans personlighet åpenbarer seg.  Her finnes slibrige anekdoter og filosofiske betraktninger, om hverandre. Det er reiseskildringer, særlig av romantiske landskaper. Det er bruddstykker av noveller, og moral-psykologiske vurderinger. Musikk, poesi og kjærlighet. Det finnes også barndomsskildringer, fra hans tilværelse i Langes. Ett og alt – en spekket autobiografi, fortalt episodisk.

Diderot som kunst- og kulturkritiker
Så begynner Diderots tilværelse som kunstkritiker. Den Litterære korrespondanse var et blad som utkom to ganger i måneden. Til abonnenter i Italia i sør, Russland i øst og Sverige i nord. Men bladet var såpass dyrt, at det stort sett ble holdt av fyrster. Det erstattet på mange vis privatrapporter, som småkonger benyttet seg av, også i det 18. århundret. Melchior Grimm utvidet lesekretsen, og ved de økte inntekter ble også bladet forbedret. Det ble etter hvert Europas mest fornemme litterære revy. Grimm var en mangesidig og talentfull skribent, selv om han aldri er regnet blant de mest betydningsfulle tenkerne. Men han hadde også teft for hva sine medarbeidere kunne settes til. Han var videre en myndig mann, som forstod å utnytte sine medarbeideres kunnskap og evner. Fra og med 1759 klarer han å få Dennis Diderot til å skrive kunstkritikk i bladet. Dette er opp til vår tid det mest leste, av hans produksjon. Noen beundrer hans innspill, andre ser på det som eksempler på hvordan kunstkritikk ikke skal skrives. Generelt er Diderots skrivefantasi livlig, inspirert gjerne av forfallet han så rundt seg.  Men kunstmalerier var neppe det som opptok han mest, det var nok i hans øyne noe fjernt over det. Han var for opptatt av livet, og oppsøkte heller de sosiale kunstformer; Teatret. Dette skal vi se nærmere på nå.

Dramatikeren Diderot
Diderot var tidlig interessert i teater. Han ønsket tidlig i livet å bli skuespiller. I 1757 (43 år gammel) skrev han et sentimentalt og moraliserende skuespill; Le fils naturel («Den naturlige sønn»). Dette ble etterfulgt av et skuespill i samme sjanger, Le pere de famille («Familiefaderen»). Det sies at det var like mange våte lommetørkler, som tilskuere, i salen. Det var ganske nytt den gang, at man tok utgangspunkt i realistiske bilder og miljø. Enkelte scener har i dag en viss interesse, men ellers regnes stykkene for å være passé. På denne tid var det vanlig at konger og fyrster figurerte i tragedier, mens det borgerlige miljø ble innplassert i komedier og farser. Diderot var her nyskapende – han skrev tragedier hentet fra borgerlige/ middelklasse-miljø. Fravær av slike sjangerhybrider, som det i samtiden egentlig var, førte til manglende forståelse av de ulike stendene og menneskene i samfunnet. Etter Diderot brøytet vei, ble slike nyvinninger mer og mer vanlig. Man forstod seg etter hvert mer på menneskenaturen. Diderot arbeidet fortrinnsvis for teatret i to år. Kanskje hadde han tilegnet seg flere dramaturgiske ferdigheter, om han hadde arbeidet lenger med dramatikk? Allerede etter to år mellom de to stykkene, hadde han nemlig vist stor utvikling. Fra 1770-årene finnes det også et annet skuespill; Est-il bon, est-il mechant. Han manglet imidlertid noe evne til konsentrert komposisjon, som et skuespill på flere timer krever. Men han var god til å skrive levende dialoger. Vi skal nå se på Diderots skjønnlitterære verker.

Diderots samtaler med akademikere
Diderot var vel ikke den første til å utlede sine teorier og meninger i samtaleform. Slik som Platon gjengir Sokrates. Men han gjengir konstruerte samtaler i et levende språk – med tilhørende god bevisførsel. Enkelte regner disse dialogene for de mest virkningsfulle siden Platons tid. Han refererer til samtaler med virkelige kulturpersonligheter. Han angriper den egosentriske lykkesøken. Han skriver om skuespillerkunst. For å nevne noe.

Russlandsvenn og -kritiker
Så kommer det igjen noe motsetningsfullt i biografien om Diderot, det står at encyklopedien hadde gitt han nok penger til å leve en pensjonisttilværelse, Dette står i kontrast til det som tidlidere er gjengitt. Vel, vel – det er grunn til å hevde at han ikke tjente ubetydelige midler på encyklopedien. Da Angelique nærmet seg voksen alder, var Diderot villig til å ofre sitt bibliotek – for at hun skulle unnvære en mann som kunne brødfø henne. I 1765 fikk han solgt samlingen, til Russlands Keiserinne Katharina, for 15000 franc. Han oppholdt seg 7 måneder i St- Petersburg, men han ville ikke skrive ned de iaktakelser om all ulykken han så. Han vanket eller selv i hoffomgivelser, og trivdes ganske dårlig. Han foreslo imidlertid reformer for Russlands forvaltning, Keiserinne Katharina fikk langt derifra det hun ønsket seg; En forfatter som kunne lovprise Russland og dets styre, overfor Frankrike og Europa. Han var nedbrutt da ha han kom tilbake fra Russland, og de 10 siste årene av hans skrivegjerning bli langt derifra sett på som det beste. Han var omgitt av rikdom og luksus, men ikke så produktiv eller kreativ som i kampens år.

Hans ettermæle
En betydningsfull forfatterpersonlighet som Diderot ble mer anerkjent etter sin død, da også andre uutgitte skrifter ble offentliggjort. Et veltalende geni, som viste seg i mange av hans verker. Han var en fengslende, underholdende og livlig kronikør – og generelt var hans navn mer lysende 100 år etter hans død. Man har klart å identifisere hans verker under andre forfatternavn, et gavmildt hjerte med rik produksjon. I flere verker avfødet han idéer, som ble grepet fatt i av senere vitenskapsmenn. Dennis Diderot forutså blant annet utviklingslæren til Charles Darwin.  Han har skrevet noveller og romaner, som kan sammenliknes med den stor forfatter Balzac. Og Strindbergs «Frøken Julie» er inspirert av Diderots måte å tenke teater på. I noveller har han forsvart kvinner og ugifte mødre, og var i det hele tatt en romantikker og realist – lenge før disse stilretninger fikk sitt gjennombrudd. Men hans produksjon er mer preget av bruddstykker, enn helhet – som kan ses i sammenheng med hans personlighet. Av hans mer politiske slagside, snakket han om et fritt samfunn, preget av toleranse.

Kilder
-          Echoff, Lorentz (oversetter) 1927: Diderot. Kristiania: Aschehoug.
-          Noen fåtalls andre leksikalske nettsider.

No comments: