Thursday, June 21, 2018

Demokratiforkjemperen Tocqueville


Frihet. Det hører vi overalt og, kanskje særlig av liberalere og såkalte liberalere. Færre snakker om behovet for likhet, selv om det i den konvensjonelle inndelingen i den europeiske høyre-venstre akse går for å skille høyre og venstresiden. Likhet. En liberaler som snakket mer om det, enn frihet, var Tocqueville – en av de store demokratiforkjemperne. Som kjent – Øyvind Østerud karakteriserer liberalere som økonomisk til høyre, men til venstre i de fleste saker som er ikke-økonomiske. Dette har nok en ganske stor grobunn i en likhetstankegang.

Jeg synes Tocqueville vektlegger likhet kanskje i for stor grad. Derimot synes jeg han er framragende og forutseende i spørsmål som vedrører senere demokrativilkår, der våre virkemidler skal og er likt fordelt. Det er som demokratiteoretiker han er betydningsfull, i utviklingen av et sunt, dynamisk og harmonisk samfunn.

Likhet
Likhet er et vanskelig begrep. Vi skiller vanligvis mellom to former for likhet, resultatlikhet og formallikhet/ likebehandling. Også frihet har sin dikotomi. Men likhet er kanskje like viktig som våre friheter i demokratisammenheng? Det er uomtvistelig i dag at det skal være politisk likhet, at frihetene våre er likt fordelt, at det ikke bare tilhører noen få. Men går man nærmere inn i problemstillingen, er det ikke selvsagt at vi har politisk likhet heller. Eksempelvis – er det antall stemmer, eller argumentenes vekt, som skal veie tyngst. Det beste argument er vel viktig i et demokrati, blant annet for å realisere det felles beste?  Politisk likhet er svært viktig å understreke med framveksten av internett, et kjempeviktig demokrativerktøy. Tocqueville er derfor aktuell, også i vår tid. Jeg skal fortrinnsvis gå igjennom hans tanker i røfflige trekk, uten å berøre demokrativerktøyet i særlig grad – men det kan jo danne et bakteppe for leseren? Til opplysning var det en tenker jeg satte pris på å lese, for over 15 år siden, da jeg tok statsvitenskap. Vi får se om det denne gang er like interessant lesing, også for deg? 

Opphav, slekt og bakgrunn
Alexis Tocqueville (1805 – 1859) var statsmann, ellers historiker og politisk tenker. Alexis Tocqueville kom fra en adelsfamilie, i Normandie 1805. Familien hadde en borg (Nordin 2016: 454!). Faren holdt på å bli henrettet under den franske revolusjon, men overlevde. Etter dette arbeidet han med å restaurere tapene fra «Det gamle regimet.» Sønnen, Alexis Tocqueville, studerte omsider i Paris – og var liberal, og kritisk til sin katolske oppvekst. Han var det man kan kalle institusjonskonservativ, selv om han på andre områder kan betegnes som liberal. Han var institusjonskonservativ i den forstand at han så stor verdi i de offentlige, statlige instanser. Han var imidlertid skeptisk til deler av befolkningen, til aristokratiet, og mente forøvrig at datidens monark hadde for mye makt (Malnes og Midtgaard 1993: 221). Man kan gjerne si om Tocqueville at han var mer skeptisk til deler av samfunnskulturen, enkelte menneskers atferd – kontra at han så noe problematisk med diverse organiseringer. Mener Tocqueville blant annet på dette grunnlag kan ha stor relevans i dag. Men må ikke overse at de aller, aller fleste er flinke, og mesteparten fungerer.

Amerika – en framtid som venter oss alle.
I 1831-1832 reiste han til Amerika, for å studere fengselsvesenet, men det resulterte heller i en omfattende politisk analyse om datidens USA. Boka handler om det nye landet, på andre siden av Atlanterhavet. Det er den boken – De la democratie en Amérique, som danner utgangspunktet for den og oftest andre skriverier om Tocqueville. Det er visstnok en fremragende reiseskildring, men også en bok som forteller mye om datidens Frankrike – som sammenliknes med det han finner i USA. Han var begreistret for den utbredte likhet i levevilkår – og hvilken lykke dette frambringte for USA. Tocqueville går inn i historiebøkene under begrepet likhet, eller «demokrati» som han selv kalte det.  Foruten politisk teoretiker var han også praktisk engasjert – han var i en kortere periode Frankrikes utenriksminister. Han likte fasthet, men ikke despoter, og ikke lenge etter fratrer han Napoleons regjering.

Hva er Tocquevilles anliggende?
Toucqueville engasjerer seg mer i begrepet «likhet,» enn i «frihet» - selv om også han mener disse begrepene er uløselig sammenknyttet. I Frankrike observerte han alt annet enn likhet, på første halvdel av 1800-tallet. Det er et land der jorden er fordelt på et fåtalls hender. I kjølvannet av dette vokser det fram en pengemakt av rike godseiere, først og fremst. Han argumenterte for at en enhver reform i bunn og grunn har likhet som mål, og han anså dette som bevis på at «demokrati» eller likhet var Guds vilje. Han mente at dersom man ikke vektla likhet, ville det være en fare for friheten (Nordin 2016:456). Om staten brukte han et bilde, «en far.» I dag verner alle partier om den likhetstankegang i forhold til demokratisk deltakelse, den skal og er i lovverket likt fordelt.

Likhet og frihet – også slaveri
Amerika var i hvert fall den gang preget i stor grad av likhet. Mange forklarer fraværet av sosialisme i USA mangelen på adel og et stendersamfunn, som vi hadde i Europa, på kontinentet. Europa kom altså sosialismen på grunn av opprøret mot adel- og privilegiesamfunnet, som i dag er avskaffet slik vi kjente det. Dette er et ideologisk slektskap som sosialister deler med liberale – og man skulle derfor også tro Tocqueville. Og ja – Tocqueville viser til den store likhet som rådet, i landet som bestod av åpne sletter og tiltrakk seg i stor grad religiøse flyktninger fra «den gamle verden.» Amerika lå derfor åpen, for å bygges fra grunnen av, fra bar mark. Tocqueville beskriver likheten han observerer på flere plan:

 I) Markert materiell likhet  
Tocqueville karakteriserer datidens USA som preget av en moderne arvelov. I det amerikanske regelverk eksisterer ingen odelslov, men jorda skal deles likt mellom barna – selv om det kanskje også finnes unntaksregler, som eksempelvis innenfor jordbruk. Det vet jeg ikke. Men hovedregelen var at arv skulle deles likt, i motsetning til det europeiske system der det skulle tilfalles førstefødte. Slik er det heller ikke i Europa i dag. Men – hva har dette med demokrati å gjøre? Jo, det kunne heller ikke vokse fram et adelskap, fordi eiendommene ble stadig delt i færre enheter ved arv, så fremt man selv selvsagt kunne kjøpe jord for egne oppsparte midler. Dette førte imidlertid at Amerika ikke utviklet seg til et lagdelingssamfunn. Nå kan man selvsagt i dag argumentere for at Amerika har større sosiale forskjeller, enn mange europeiske land – men dette er ikke i samsvar med historiske røtter og tenkning. Men jo – den amerikanske drømmen betyr at man kan jobbe seg opp med to tomme hender, men det er spørs om dette ikke var lettere før i historien, da landet var mer egalitært. Men selvsagt – alt er mulig i en markedsøkonomi, dersom sosial mobilitet skal måles i penger. Tocqueville peker på at det ikke vokste fram et betydelig sosialt hierarki. Det kan man si om flere andre europeiske stater i dag også, der blant annet sosialdemokrati og likhetstanke har fått bredt gjennomslag – blant annet i Norge. Og hva var så den amerikanske vinneroppskriften, ifølge Tocqueville?

II) Intellektuell likhet.
Jo, gratis elementærundervisning til alle, der kunnskapsnivå ikke varierte vesentlig mellom borgerne, i hvert fall ikke i henhold til hva de hadde blitt undervist i. Vi bor i dag i et flott land, Norge, der gratisprinsippet gjelder hele skoleløpet, til og med på universiteter, for de som har interesse og evner for det. Man kan lese så mye man vil, bli så klok som bare det, blant annet gjennom skole og biblioteker – noe som skaper grunnlag for en sterk grad av (politisk) likhet i Norge. Ikke alle har like gode forutsetninger, av diverse slag – men så langt det lar seg gjøre tilrettelegger vi for likhetsprinsippet innenfor vår samfunnsmodell. Norge er kanskje det forjettede land – som Amerika var? Vi har som kjent heller ingen adel i Norge. Han peker på at omfordeling og universialise gjør at aristokratiet forsvinner – hvilket også reduserer klassekamp og det som måte være av uvennskap mellom individer.  Dette gjør også at makt blir utjevnet. Tocqueville er ikke like skarp da han framsetter at rikdom og rang ikke skulle ha noe betydning for makt. Hva gjelder rang har viikke rangordning adel som sagt, men man hører mer på en såkalt opinionsleder enn andre. Og hva gjelder rikkdom har nok en milliardær mer innflytelse enn en som tjener 300.ooo årlig. Men dette hører med til unntaksbestemmelsene, framfor hovedregelen – i motsetning til datidens ordning på det europeiske kontinent.  

Truslene mot folkestyret
Tocqueville mener mennesker har større behov for likhet, enn frihet (Malnes og MIdtgaard 1993:224). Jeg skal ikke begi meg inn på den diskusjonen. Men - så har Tocqueville noen utsagn om frihet og likhet som jeg ikke fullt ut forstår, og tviler i alle tilfeller på om det har sin gyldighet. Så kommer han med et utsagn om at enkelte mennesker har en tendens til å trekke andre ned, for å oppnå likhet. Det tror jeg er helt riktig, men dette er altså faretruende for et samfunn, som da stadig blir dårligere – og er såpass faretruende at man ikke skal godta dette, blant annet av offentlige instanser og medmennesker imellom. Dette er et likhetsbehov enkelte kan forbinde med kommunistisk tenkning med et ekstremt behov for likhet, og vi så jo hvordan det gikk. Mener også det fra et humanistisk synspunkt er lite aktverdig, fordi det ødelegger hver og ens potensial. Vi trenger også noen spydspisser i samfunnet, som får lov å være så klartenkte at de kjemper for ulike former imot urett i samfunnet, til andres fortjeneste og gunst.

Folkestyrets fordeler og idealer
Toqueville framholder som andre liberale tenkere viktigheten av frihet, men han begrunner det ikke – annet enn at det er en hellig ting, det man kan kalle en naturrettighet. Det er forsåvidt riktig, ut i fra humanisme. Svakheten hos Tocqueville er derfor åpenbar,  han overser vel alt hva friheten fører med seg: Menneskelig vekst gjennom fordypning og erfaring, spontanitet, rettferdighetsutfoldelse – også til andre fortjeneste, og mye mer. Han betviler faktisk folks frihetstrang, hvilket jeg ikke er enig med han i. Likevel medgir Tocqueville: Storverker kan bare frambringes i frie samfunn.
                                            
                                               «En man forstår at statens velferd har betydning for egen lykke.»
                                                                                                                          
                                                                                                                         Tocqueville.

Tocqueville slår videre et slag for borgerånd og patriotisme – noe jeg fullt ut støtter. Det første er kanskje ikke overraskende, om nødvendigvis ikke kausalt utslag av likhet. Tocqueville mener ptriotisme blant annet bidrar til arbeidsinnsats. Normoppløsning og sekularisering kan svekke patriotismen, ifølge Tocqueville. Det vet jeg ikke, men jeg tror for mye av dette i hvertfall er skadelig for stat, folk og samfunn.
                                                                        «Politisk virksomhet gagner fedrelandskjærlighet»

I forhold til overnevnte sitat er det derfor viktig å inkludere mennesker i demokratisk deltakelse, for å legitimere staten? Tocqueville sier samtidig at folkestyret fremmer karakteren, noe jeg også er enig med han i.

Når frihet blir misbrukt
Nå kommer vi kanskje til et veldig interessant punkt i Tocquevilles tankesett, som har stor gyldighet i vår tid? Mulig misbruk av frihet. Misbruk kan etter mitt skjønn fortone seg på i hvert fall to måter. Skade for andre først og fremst, men også forkrøpling av eget sinn. Friheten kan ødelegge ro og orden i samfunnet, sier Tocqueville. Det kan den absolutt, og det er kanskje det man først og fremst tenker på? Men den kan også bevare ro og orden, ved at folk tar seg friheter til å rette opp skjevheter? For å bruke Syses ord, «Vi i Høyre ser frihet først og fremst som en mulighet, ikke trussel.» Men i verst tenkelige utfall kan det medføre tap av menneskeliv, sier Tocqeville. Her vil jeg innvende, som jeg har sagt tidligere, at friheter ikke er de samme som å være fri. «fri» innebærer også samvittighetsfrihet,» noe man ikke har ved skade av et annet menneske. Dernest – hvorfor kalle dette en frihet, ikke kriminalitet? Hvilke merkelapper setter vi på handlinger? Kan vi kalle det frihet? Jeg er langt fra noen ihuga Thatcher-entusiast, men hun sa omtrent: «Enkelte handlinger er og blir kriminalitet, ikke noe annet.» Jeg stiller meg derfor undrende til at vonde eller onde handlinger skulle ha noe med frihet å gjøre? Så er det selvsagt slik som Tocqueville hevder, at et diktatur er mer utholdende enn et demokrati – noe jeg imidlertid ikke tror er gyldig på veldig lang sikt. Et diktatur vil før eller senere bryte sammen. Men – med valg hvert fjerde år er kanskje ikke et demokrati så utholdende, fordi virkelig store prosjekter er tidkrevende? Dette er problematisk, men ivaretas til en viss grad gjennom brede forlik i Stortinget og et utholdende byråkrati. Tocqueville sier noe veldig klokt, når han sier: «Hvert enkelt samfunnsmedlem må bøye seg for de lover som er allment uakseptable, sett fra menneskehetens synspunkt.» Jeg trenger ikke nevne groteske eksempler. Men – samtidig - det er i hvert fall grunn til å tolke Tocqueville at man også skal være kritisk til noen lovformuleringer, som nødvendigvis ikke er tilpasset nye tider for menneskeheten. Jeg oppfordrer ikke folk til å bryte lov, men noen ganger kan en lovovertredelse tjene en større sak som er avgjørende viktig for menneskeheten i sin alminnelighet. Kan man gå på rødt lys, for å redde et menneskeliv, eksempelvis? Tocqueville slår videre et slag for det jeg vil kalle normer: Han verdsetter uskrevne regler for sivilisert styre. Deretter formaner Tocqueville om minoritetsbeskyttelse, flertallstyranni må ikke forekomme, og visse rettigheter er forbeholdt sivil beskyttelse. Det kan nevnes en rekke eksempler – du hadde vel ikke likt om Stortinget bestemte hvor du skulle handle? Frihet blir også misbrukt, ifølge Tocqueville, gjennom «meningsterror.» I det legger han faren ved å undertrykke enkelte synspunkt – og den banebrytende demokraten slekter her på Mill, som mener man ikke skal undertrykke meninger, fordi de kan inneholde sannhetsfragment. Vi er her inne på et aktuelt og betent tema, i disse internettdager? Det er riktig at det kan være meningsterror i å ikke skulle si det man mener, at det bare skulle være et sett av ytringer, som er godtatte? Likefult forvolder det stor menneskelig skade å ha en ytringsfrihet som var ubegrenset, og hvilken form for terror dette kan oppleves som hos den fornærmede? Tenk hvis du levde i et land der du ble møtt med 17 økenavn på at du var hvit i huden – du hadde ikke opplevd det verdig? Og kanskje i verst tenkelige utfall hadde du blitt nedstemt? Kanskje dette kunne dette gå utover jobb, jobbmuligheter og andre forhold – eksempelvis familiære? Retorikk er derfor viktig, fordi det fra et humanistisk synspunkt handler om mennesket rett til et verdig liv. Nå reguleres jo noe av dette gjennom folkeskikk, men langt fra alt. Løsningen tror jeg på dette er utdannelse og anstendighet – de mange institusjoner som kan hjelpe til på dette områder, til å forsvare folk og menneskeheten.   

No comments: