En fremragende tenker
innenfor feltet menneske- og selvutviklingsidealer.
Wilhelm von Humboldt (1767 – 1835) og Alexander von Humboldt
(1769 – 1860) var et kjent brødrepar, som stod i kryssilden mellom klassisismen
og romantikken. Disse tyskerne vokste opp i Berlin, sønner av en embetsmann, og
hadde sine aristokratiske ferier i byen Tegel, sommerstid. Tidlig kom de med i
selskapelige kretser – deretter universitetsstudier. Wilhelm starter sine
studier i rettsvitenskap, og leser også andre fag. Han avslutter sine formelle
studier for å studere fritt. Han misliker sterkt datidens franske
despoti eller diktatoriske styre (Frisch 1961: 126)
Særlig statsfilosofi opptok han. Det er Wilhelm av
brødrene Humboldt som vies en gjennomgang her.
despoti eller diktatoriske styre (Frisch 1961: 126)
Særlig statsfilosofi opptok han. Det er Wilhelm av
brødrene Humboldt som vies en gjennomgang her.
Kjernen
i Humboldts tanke:
«I ethvert menneske, i hvert
individ, finnes
nedlagt noen evner og muligheter, som det
er menneskets oppgave
å realisere.»
Statsfilosofi
Sitt første statsfilosofiske arbeide hadde tittelen Ideen zu einem Versuch, die Grenzen
der Wirksamkeit der Staats u bestimmen. («Grenser for statens virkeområde»).
Ingen forlag ville gi det ut, før i 1851, etter påtrykk av John Stuart Mill.
Hvis verket kan kategoriseres i en ideologisk idéarv, brukes betegnelsen «liberal»
(Nordin 2016: 118) - selv om benevnelsen ikke var i bruk på denne tid, og Wilhelm
var derfor kanskje forutseende? Hensikten
med verket er å fortelle at staten ikke må gripe inn i enkeltmenneskets liv
hvis det forhindrer selvutvikling, virkeliggjørelsen av sitt gode jeg. Statens
oppgave var fortrinnsvis å sørge for sikkerhet – en gjennomgangsfrase i Humboldts
skriverier. Men – min innsigelse er at dette ikke bør invitere til
ugjennomtenkt atferd i befolkningen og blant enkeltpersoner. Vi har alle et ansvar
for oss selv, hverandre – men staten må være en medhjelper og en inngriper der
det utøves vilkårlig makt til åpenbar skade for menneskeheten. Fysisk sikkerhet innebærer forsvar mot
utenforliggende makter (eksempelvis vår erkerival) og kriminalitet. Humboldts hovedpoeng
er at staten – så langt det lar seg gjøre og er moralsk forsvarlig – ikke skal
gripe inn i menneskets privatliv (Nordin 2016 118). Ifølge Nordin var Humboldt
en forsvarer av «nattvekterstaten.» Det er et lite aktuelt alternativ i dag,
derfor er det ikke statens størrelse som er særlig betydningsfull i denne
gjennomgangen. Men det er flere andre sider ved Humboldts tenkning som er
interessant. Han har en riktig iaktakelse – sett i lys av den problematiske
betegnelsen «uten at det skader andre:» Frihet – vilkåret for å oppfylle det
sanne menneskets mål. Humboldt kan derfor klart defineres også som en humanist.
Etter mitt skjønn må vi ha et sterkt regelverk, men for mange reguleringer avspeiler
kanskje blant annet et mistillitsskapende negativt menneskesyn. Vi må bygge på
et positivt menneskesyn – men derfor også sette grenser for det som er åpenbart destruktivt. I et liberaldemokratisk perspektiv trenger vi trolig flere
retningslinjer, fordi liberaldemokratiske prinsipper og verdier består som
regel av avveininger mellom ulike hensyn – ikke blindt støtte seg på selektive
og visse rettigheter eller aspekter.
Humboldts tankerøtter
Ifølge Nordin slekter Humboldt først og fremst på
Aristoteles (2016:119). Han har visstnok også forbindelser til Kant (ikke
overraskende) og ellers Herder og Weimarklassisismen. Klassisismen kan vies en
egen gjennomgang, og dets brudd med tidligere tankegang. Men det kan være grunn
for å nevne at klassisisme stod for idealer, greske og romerske, som tidligere
hadde fått stort gjennomslag i Italia og Frankrike under renessansen, men som
fikk enda et oppsving på 1700-tallet, under Opplysningstiden (Snl/
klassisisme). Klassisismen ses på som en motsetning til romanikken, hvor romantiske tenkere går for å ha gitt næring til nazismen. Humboldt forente liberalisme med humanisme eller humanitetsideal (ibid).
For Humboldt var det viktig både å bygge et menneskeideal som skulle gjelde i
smått, og som norm for nasjoner. Hvis hans ambisjon er det, er det samtidig,
etter mitt skjønn, med en viss spennvidde i dette ideal, samtidig som det slås
ring om enkeltdyder som er universelle. Og en viss slingring er det jo –
innenfor rammen av liberalisme og humanisme, og for så vidt demokrati.
Renessansetid
Nederlaget mot Napoleon utløste en renessanse i Preussen. Fredrik
den stores hær hadde ikke sjangs mot den revolusjonsånd som herjet det franske
infanteriet. Ulike ting hender på denne tiden i Preussen, og det ender med en
mer liberal forfatning. I skolen skjedde det flere ting, blant annet på grunn
av Humboldt var blitt undervisningsminister (1809-1810). Humboldt får orden på
skolevesenet i løpet av relativt få år (Frisch 1961:166). Berlin-universitetet
ble åpnet 1810. Vitenskapen er aldri fullbyrdet, ifølge Humboldt – aldri ferdig,
alltid på søken etter sannheten (Nordin 2016:277). Professorer og studenter i
fellesskap (Eriksson 1983: 132) Dette innebærer en respekt for mye forskning
som gjøres ved universitetet. Deler står seg for ettertiden, fragmenter blir
utdaterte – men etter mitt skjønn må universitetet alltid søke etter det
universelle, til hjelp for menneskeheten. Humboldt slo fast en revolusjonerende
idé: Universitetene måtte konsentrere seg i å undervise, forskningen ble den
gang henvist til vitenskapsakademiene. Eriksson ordlegger seg annerledes: At
Humboldt mente universitetene skulle vektlegge forskningen, framfor
undervisning (Eriksson 1983:132) Jeg skulle ønske forskere fikk tid til å forske. Studentene har behov og skal også være selvtenkende. Kanskje er det for mye undervisning i de høyere utdannngsinstitusjoner? Det kan forringe selvstendighet? Det var
ikke naturvitenskap som opptok Humboldt av universitetsinteresse – men vitenskap
bestående av filosofi og kunst.
Akademisk fri
Humboldt vektla sterk den akademiske friheten (Nordin 2016:
278). Med andre ord slår han et slag for tankefriheten. Hva gjelder tankefrihet
tror jeg universitetssektoren kan bidra til å styrke vår tankefrihet, for alt
handler ikke bare om ytringsfrihet. I dette ligger det blant annet også et
ytringsvern. Og mange ganger er common sense/ bondevett vel så godt som universitetslære,
den sunne fornuft. Og det vet også folk ved universitetet. I følge Humboldt
skal staten ikke blande seg inn i forskning og undervisning. Humboldt forlot
skole- og universitetspolitikken i 1810. Han ble ansatt i diplomatiet, og
syslet med utenrikspolitiske anliggender. Han levde tilbaketrukket de siste 15
årene av sitt liv. Da jobbet han med språkvitenskap, en akademisk disiplin han
bidrog til å grunnlegge. Han kunne mange europeiske språk, som følge av dette. Generelt
arbeidet han for en intellektuell kultur, eller en kultur som tillot klare,
nyskapende tanker (Nordin 2016: 612).
Språkfilosofi
Humboldt mente at et språk kan si mye om folk og befolkning.
I den sammenheng er det viktig hvordan vi ordlegger oss, og det sier en hel del
om oss selv? I språket kunne man også finne det allmennmenneskelige, det som
bandt mennesker, stater og folkegrupper sammen – ved å studere ord vi hadde
felles. Enkelte sorterer han fortrinnsvis som filolog:
«Mennesket
skaper språket, men språket skaper også menneskene.»
No comments:
Post a Comment