Wednesday, June 27, 2018

Strø all min patriotisme

Strø all min patriotisme
 Flott låt!
utover Norgeskart, over fjorder og vidder
Evig og tro til det brister i de rojale grunnvoller
Jeg, ja - det opplyste eneveldet, en ytringsridder
Som svusjer bort alle – i all min vræling forvolder

Strø all min patriotisme
Over Hvermansen og Ola og Kari
Evig og tro, om det skulle ryke av det 
parlamentariske maskineri
Det jeg sier er ikke farlig
For jeg nører med tusenvis i ryggen, 
i mitt publikumsfrieri

Strø all min patriotisme
Fra Romsås - til Grorud, og de tusenvis av vanne
Om det skulle senke seg et jernteppe over Norges fjell-hinner 
Vet jeg – mine tilfeldige utspill fortrenger ytringseleganse, det sanne
Eller rop og hjelp – fra et slitent hjørne i elskovslandet

Strø all min patriotisme
Fra Universitets aula – til alle helseforetakene
Jeg er den – som forsvarer de pløsne innfall
Måtte en ny tid innvarsles – med enda flere ord fra spakene
Ønsk fortsatt velkommen til mine fredsgjall! 
Om det så skulle brake i Riksrevisjons-takene


No comments: