«Maktfordelingsprinsippet,» hans mest kjente teori, blir
belyst. Men dette er ikke noe inngående analyse av hans maktfodelingsprinsipp.
Derimot forsøker jeg å belyse andre sider ved hans tenkning, som gjerne kommer
i skyggen av maktfordelingsprinsippet.
Montesquieu
Montesqiueu var en fransk opplysningsfilosof, og var kritisk
til slaveri og dets ulike former. Fornuft,
stod sentralt. Opplysningsfilosofene vektla i stor grad historie i sin
tenkning, og hvilke erfaringer dette har gitt oss. M. regnes for å ha svært
sterke analytiske ferdigheter. Han hadde veldig mange navn stablet etter
hverandre, men det siste navnet i rekken av ord var Montesquieu. Så mange navn
minner om adelsslekt. Og ja - Montesquieu ble født i 1689, på et slott.
Familien tilhørte det såkalte embetsaristokratiet, og M. arvet sin onkels
stilling i Bourdaux-parlamentet. Nå er det ikke slik i Norge at stillinger og
posisjoner går i arv, det er en form for nepotisme vi aldri har hatt i Norge.
Det hadde vært uredelig? Som en annen filosof har sagt: Tenk om professoratet
på universitetet hadde gått i arv? I 1728 drar han på studietur, til en rekke
europeiske land. Diskusjonsfriheten i England, med tilhørende politisk frihet,
gjorde sterkt inntrykk på han – og den engelske forfatning satte sitt preg på
han (Malnes og Midtgaard 1993: 139). Storbritannia var demokratisk verdensledende,
og Montesqieu lot seg inspirere. M. jobbet med flere problemstillinger, som ble
utgitt i forskjellige verker. Uten å nevne de vanskelige franske titlene,
jobbet han med hvorfor Romeriket vokste og falt. Han ar langt mer kritisk til
deres styresett, enn hva eksempelvis Machiavelli hadde vært. Jeg vet ikke – men
kanskje var den mer diktatorisk anlagte Machiavelli mer lovprisende enn
liberaleren Montesqiueu? Det er dermed ikke sagt at Machiavelli hadde
fullstendig rett i sine analyser, men noen feilskjær, som Montesqiueu sikkert
påpekte, var det vel?
Maktfordeling
Montesqiueu er kjent for maktfordeling, og betoner
viktigheten av det amerikanerne kaller «checks and balances.» Dette resulterte
i et maktfordelingsprinsipp – makten skal deles mellom lovgivende, utdøvende og
dømmende makt. Dette er et mer rendyrket prinsipp i USA, enn i Norge, hvor vi
har parlamentarisme – hvorpå lovgivende og utdøvende makt er mer sammenvevd.
Men Montesqiueu kjemper for maktfordeling i også andre av livets områder. Ut i
fra tesen «makt korrumperer,» er det viktig å forhindre makttilrivelser. Johan
Sverdrups «All makt i denne sal» (stortinget) stemmer altså ikke helt med
virkeligheten, og godt er det – selv om det er et flott utgangspunkt for å si
at all makt til syvende og sist hviler på folkets hender. Maktfordeling er et
svært viktig liberalt prinsipp. I forhold til foregående bloggartikkel er det
slik at den politiske og økonomiske innflytelse ikke må variere betraktelig
borgerne imellom, annet en den makt som avstås nedenfra – fra borgerne, gjennom
eksempelvis jevnlige valg. Selv om M. sine tanker er best kjennetegnet mellom
institusjoner, er det også viktig mellom mennesker. En viktig inspirasjonskilde
for M. var John Locke – som både har inspirert amerikansk, norsk og fransk
forfatning. Montesqiueus mest kjente verk er kanskje boka «Lovens ånd.»
Hovedtrekk fra «Lovens ånd»
Originaltittelen er langt lengre. Den opprinnelige tittel på
verket viser til at loven må tilpasses en rekke forhold. Dette går her ikke
detaljert inn på – men det er grunn til å føye til at dette innebærer en
konservativ innfallsvinkel, som tar innover seg flere perspektiver. Spørsmålet
vil da være hvor mye lovene skal tilpasses lokale/ nasjonale forhold, og hvor
mye som skal gjennomføres ut i fra universelle overbevisninger? En interessant diskusjon. I vår vestlige
verden kommer ikke dette i konflikt med hverandre, i den forstand at disse
spørsmål er uløselige. Vi bygger på en verdiarv som tillater et ganske vidt
mangfold.
Lovbegrepet,
«naturlovene» og samfunnsdannelsen
M. henviser til såkalte «naturlover.» Det er lover som
angivelig skal eksistere før statsdannelsen. Først og fremst skal dette gjelde
fred. Deretter føde. Deretter gjensidig tilnærmelse mellom kjønnene. For det
fjerde – leve i et samfunn. Hvorvidt dette eksisterer før statsopprettelse kan
diskuteres – men det motiverer i hvert fall til en statsopprettelse. Dette
vitner trolig om at det er statsmaktens fremste oppgave å sørge for borgernes
sikkerhet, deretter tilrettelegge for annen form for trygghet og utfoldelse.
Fysisk sikkerhet er alle partier enige om, i liberaldemokratiet, at stat,
samfunn og mennesker skal sikre og overholde. Hva som er medmenneskers ansvar
og oppgave er ikke Montesquieu like tydelig på – men dette er hentet fra en bok
som hovedsakelig har en statsvitenskapelig tilnærming, uten at det unnskylder
alt. I alle tilfeller bør borgerne se verdien av sikkerhet og trygghet for
deres egen utfoldelsestrang og muligheter, etter mitt skjønn – selv om det er
få maktpolitiske blankofullmakter i M. sitt univers.
Generelt om
styreformene – deres natur og prinsipper
Hvilke styreformer er mulige – og hva kjennetegner dem?
Dette opptar Montesquieu. Han nevner tre styreformer: Den republikanske, den
monarkiske og den despotiske. Den republikanske er der befolkningen/ folket har
øverste makt. Den monarkiske er der hvor en styrer, med konstitusjonelle
begrensninger og muligheter. Den siste – den despotiske – er der én styrer
vilkårlig og etter eget forgodtbefinnende. M. spør seg selv – hva er
grunnprinsippet i de ulike styreformene? Jo, despotiet styrer med frykt.
Monarki ved æren. Og – republikken ved dyden. Poltisk dyd forstår M. som kjærlighet til fedrelandet og til likheten.
Igjen – dette er skrevet ut i fra et statsvitenskapelig perspektiv, derfor
nedtones noen forhold. Men det er viktig for staten å sørge for politisk
formallikhet og trofasthet til stat og befolkning. Han sier ikke at dette ikke
kan forekomme i andre styreformer, men M. mener at dette er mest gjeldende i
republikanismen. Norge er som kjent er blandingsform av monarki og republikk
(demokrati), der vår monark fortrinnsvis har en symbolsk, samlende rolle. Det
aller meste er overlatt til folket, folkestyret. Så gjelder det kanskje for
folk å fylle dette maskineriet med moral og humør?
Republikken
Republikken består igjen av både demokrati og aristokrati.
Aristokrati av det formelle slaget har vi aldri hatt i Norge, i over vår
tusenårige historie. Vi har verdsatt politisk likhet, og våre stemmerettsregler
har eksempelvis blitt gradvis og pionérmessig utvidet. Dette gjelder den
formelle stemmerett. På den andre siden – vi har verdens nest eldste grunnlov,
som nedfeller en rekke andre liberaldemokratiske rettigheter og plikter.
Ytringsfrihet, som skal være frimodig (og dermed ikke fri for moral) – samt
deltakelse og ivaretakelse for hverandre. Nasjonen kan skilte med en rekke
fremragende ytrings- og menneskerettighetsaktivister som Wergeland, Bjørnson og
Ibsen – for å nevne et knippe nordmenn, hvis navn vekker beundring over hele
vår sivilisatoriske klode.
Oppdragelse og lover
under de forskjellige styreformer
Hvilken oppdragelse og utdannelse er hensiktsmessig – spør
Montesquieu. Jo – en tilhørighet til landet. Dette innebærer i vårt
liberaldemokrati en lang rekke dyder. Oftest er de liberale. Og dette innebærer
et bredt spekter av liberale verdier og prinsipper, som ikke alltid – av alle –
ivaretas ved eksempelvis ytringer. M. vektlegger at likhet og nøysomhet må
eksistere, i demokratiet (republikken). I vår internetthverdag innebærer det
kanskje å ønske velkommen til nye stemmer – og kanskje et velbekomme til andre?
Flere må kanskje kaste seg ut i det -
sammen drar vi lasset? Husk – demokratisk deltakelse styrker karakter.
Regimers forfall og
betingelser for frihet
Regimer kan forfalle, det opptar så vel Machiavelli som
Montesquieu, men de har nok ulike vinneroppskrifter?
«Et
styres forfall begynner alltid med forfall i prinsippene»
I motsetning til Touqueville er han kritisk til likhetstenkning.
Etter mitt skjønn – avhenger det av hvordan man tolker begrepet likhet.
Behandlingslikhet må etter mitt skjønn eksistere. Hvorvidt man til enhver tid
skal frambringe resultatlikhet er jeg – i likhet med M. – langt mer usikker på.
Men forskjellene må heller ikke være for store, fordi dette kan skade
rettferdighetsoppfattelsen til borgerne. Han sammenlikner ekstrem likhet med
slaveri, noe jeg er enig med M. i. Videre sier Montesquieu at fare er på ferde
når aristokratiets dyder faller. Etter mitt skjønn gjelder det foruten de
personlige dyder, som aktører må overholde uavhengig sektor, også
liberaldemokratiske verdier og prinsipper – for den nye tid. Aristokrati har vi
ikke i Norge – i formell forstand. Ifølge Montesqiueu er de politiske friheter
(alle de rettigheter og plikter vi har i et demokrati) til for å forhindre
vilkårlig maktbruk. En maktbruk som er vilkårlig strider mot enkeltmenneskets
rett til å være autonom. Til det kreves lover som regulerer statsorganer og
borgerne.
Samfunnets ånd
Han peker på en rekke forhold som innvirker på vår
samfunnsånd, og han oppfordrer til å utforme lover som er i tråd med folkets
nasjonalkarakter. Han mener innenfor ytringsfrihet og utfoldelse at man ikke
skal sette begrensninger på de mennesker som innehar i all hovedsak gode dyder.
Han advarer både samfunn og stat om å behandle hverandre varsomt, med kløkt –
der ingen er overordnet den andre (maktbalanse).
Religionen
Montesquieu sier det er naturlig for kristne land og ha
demokratisk styreform, på grunn av religionens kjennetegn, og viser samtidig
hvilken lykke demokratiet har skapt for andre land, eksempelvis i Afrika.
Handel og handelsånd
Handelsånd – skriver Montesquieu – kan bidra til politisk
frihet. Vi har sett i historien at der det vokser fra økonomisk frihet, vokser
det i all hovedsak demokratiske friheter. Montesquieu mener handelsånd i seg
selv er moraliserende – i likhet med Adam Smiths tanker, men samtidig må de
underlegges et regelverk.
«Hensikten
er at en borger ikke skal frykte en annen borger»
I bunn og grunn må jo hele hovedsaken med maktfordelingsprinsippet
sikkerhet, beskyttelse og frihet for borgeren til å virkeliggjøre seg selv.
Derfor er det viktig å redusere redsel og frykt i samfunnet, hvilken jeg ikke
tror er en gunstigste forutsetning for selvutvikling. Statsmaktene må balansere,
hvis det skulle oppstå tvister – for å få en rettferdig prosess. Jeg berører
ikke dette mer ved denne anledning. Kanskje kommer det en oppfølger til denne
artikkelen, under mottoet «Den konstitusjonelle maktfordeling – en Montesquieu
II-artikkel. Men dette er såpass velkjent, og det finnes folk som sikkert kan
dette enda bedre enn meg. Men –alt i alt: Jeg er vel ikke direkte uenig i det
gjengitte, tatt også mine merknader i betraktning?
2 comments:
"Nå er det ikke slik i Norge at stillinger og posisjoner går i arv, det er en form for nepotisme vi aldri har hatt i Norge." Joda, det har vi hatt i Norge og det var helt vanlig i Norge på Montesquieus tid. Forsåvidt har vi det fortsatt for våre høyeste offentlige embeder, som statsoverhode. På 16- og 1700-tallet kunne dette også skje med dommerstillinger og andre offentlige embeder.
Hei!
Det er dumt du uttaler deg anonymt, det går an å føye til navn nederst i kommentarfeltet. På den andre siden, det er fint du uttaler deg i alle tilfeller.
Jeg uttaler meg med navn. Det synes jeg tross alt du også bør gjøre.
Kommentaren min etter komma er en fleipete bemerkning. Selvsagt går Kongetittelen i arv.
Men vil du kalle vår styreform: "Konstitusjonelt nepotisme?"
Er ikke Monarki monarki, og ikke nepotisme, selv om monarki innebærer aspekter av nepotisme? Det er likevel riktigere å kalle vår statsform monarki?
Men - en diskusjon som er interessant - er man diskvalifisert til stillinger, bare fordi man - kanskje mer eller mindre tilfeldig - har kvalifiserte aner eller slektninger?
Nepotisme har vel aldri vært hovedkriteriet for stillinger og posisjoner - verken nå eller tidligere? Det er vel derfor dekning for å si at "det er en form for nepotisme" vi aldri har hatt i Norge?
Ser fram til å høre fra deg.
Mvh. André
Post a Comment