Friday, October 04, 2019

10 norske sanger jeg liker



Kultur kan være samfunnslim, og skal etter mitt skjønn i brytningstider være det – framfor
konfliktskapende. Ikke et enten eller, men mer appellerende til samhold og borgerånd.

Her kommer 10 norske sanger jeg liker. Det er melodi og tekst som samlet, i varierende grad, gjør at jeg liker de. Det betyr at jeg også liker flere andre norske sanger.

Jeg har valgt å trekke ut én tekstlinje fra sangene, som jeg synes utmerker seg.

Gjør oppmerksom på at rekkefølgen ikke er noen rangering. Men tekstlinjene til høyre for sangen, kan leses loddrett nedover som en sammenhengende tekst. Det er ikke nødvendig, men det viser at kjærlighet skal gjelde alle, uavhengig hvordan man ser ut. 

Ikke at sangene er fullkomne. Men man kan finne flotte tekstlinjer i sanger, på lik linje med budskapet i europeiske klassikere. Jeg har vel ikke nevnt disse tidligere?

1. Det begynner å bli et liv                           Hvem orker se meg som den jeg er?                         
2  Vit at jeg elsker deg                                  Vit at jeg elsker deg
3. Rosalita                                                     Når verden blir kald og stor
4. Spurv på en snor                                       Har jeg prøvd å være meg selv
5. Den feite mannen                                      Den feite mannen 
6. En mengde vakre ord                                Og de fleste vil bli store, i en liten flik av verden
7. Fysste morningen                                      En del av deg var igjen
8. Sommerøya                                               Det var å ta en liten Maria fly-fly i sin hånd.
9. Så kom sangen                                          Jeg husker deg som du var
10. Smil                                                         Gi et smil

No comments: