Sunday, October 11, 2015

Arkitekturens innvirkning

Er ikke særlig bevisst interessert i arkitektur, men jeg merker noen ganger det ikke fungerer. 

Husker da jeg var ikke gamle knotten, og var på besøk i Danmark. Jeg gikk gatelangs i en av Københavns forsteder, sammen med mamma. De røde mursteinsblokkene formelig veltet ut i gaten. Jeg kan ikke ha vært mer enn 5 år. Selv om jeg har et ganske så lyst anlagt sinn, husker jeg at jeg ble deprimert av de vertikale mursteinsblokkene, som man kunne lure på om ikke snart ramlet over en. Fra tidlig barnsben av (kan nok ikke ha vært mer enn 5 år), husker jeg at jeg oppdaget at jeg kunne reagere negativt på arkitektonisk utforming, eller mangel på sådan. Et ordtak sier at "arkitekten begynner der ingeniøren slutter." I for mange tilfeller virker det slik at arkitekten aldri får påbegynt sitt arbeide.

Interiørarkitekter
Vet at arkitektens arbeid alltid blir begrenset av de midler en har til rådighet. Og - arkitektens arbeid blir også begrenset av de føringer som er gitt av andre. I andre tilfeller virker det som om arkitektens vyer får litt for stort gjennomslag.  En kamerat av meg fortalte også at innredningen av bygg idag bærer preg av for mye glass. Man kan jo tenke seg at det ikke er noe trivelig for fødende og presse ut barn i et glassmonter. Til og med fødeavdelinger har glassvegger. 

Tilfellet Jæren
I noen tilfeller må beløpene være så graverende fattigslig at et bygg kan skjemme et strøk. Av og til virker det som om det ikke er mange midler som skal til for å gi et bygg nødvendig ansiktsløftning, slik at det ikke forsøpler et boligområde. Skal her ta for med tre bygg som jeg synes er hårreisende at står der de gjør, og to av byggene er nylig oppført. La meg begynne med det eldste: Tilbygget i front av Stavanger museum. 

Stavanger museum
Det ligger en rektangulær betongkasse foran inngangen til Stavanger museum, som ikke kan huse mange kontorene. Men den arkitektoniske utformingen er så skjemmende, at det ødelegger hele den flotte fasaden til det gamle museet, som er ærverdig til Stavanger å være. Byggets historiske sus blir ødelagt av den arkitektoniske støyen som er i front av bygget. Hadde det vært opp til meg, kunne man revet hele bygget sporenstreks. Vet ellers at museet lider av plassmangel. Da kunne man forsøkt å laget et moderne tilbygg på sørsiden av museet, eventuelt kjøpe omkringliggende hus - eller benyttet deler av det gamle sykehuset, før man eventuelt på lengre sikt også kunne overtatt deler av Rogaland Teater, etter deres eventuelle nybygg. 

Statens hus
Dette bygget er ikke mange år gammelt. Likevel har man bygget en fullstendig upersonlig kasse, som man kunne tro ble bygget i etterkrigstiden. Det har en funksjonalistisk stil, men mitt begrepsapparat innenfor arkitektur er for mangelfullt til å skulle karakterisere dette nærmere. Fasaden virker som en festning mot omverdenen, der eksteriøret skal virke like fremmedgjørende som de anonyme saksbehandlerne. 

Blokken i Rovika 
I Sandnes havns østre  side har man også et bygg, som ser ut for å ramle ut i veien. Blokken, som strekker seg mangfoldige etasjer opp i været, reiser seg kun et par meter borte fra veibanen. Blokkene er egentlig fine mot vest (der solen ligger), men det hadde gjort seg med noen balkonger også mot øst, siden veggen virker svært upersonlig, der den strekker seg opp i mot himmelhvelvet. Heller ikke dette bygget er mange år gammelt, men det hadde gjort seg om de som godtok dette tok arkitekt-tegningene nærmere i øyesyn. 

Menneskelig
Manglende humanitet i den arkitektoniske utforming har fulgt meg hele livet. Jeg husker da jeg som 20-åring ankom Youngstorgets søndre eller nordre side, og fikk LO-bygget i vidvinkelen. Også dette bygget utstråler en form for makt, som LO sikkert har bygget i motmaktens ånd. Håper således det nye regjeringskvartalet får en human utforming, hvordan det enn måtte bli seende ut til slutt. Ellers så synes jeg det er flott med brytningen mellom gammelt og nytt, og jeg er vel én av de ikke svært mange som synes at St. Olavs kvartalet, med de høye blå og hvite blokkene i Stavanger, er stilige. Husker jeg var på ordførerens kontor en gang (Leif Johan Sevland), der han snakket litt om den fine skylinen fra ordførerkontoret, noe jeg er helt enig i: Bygningene ligger fint i terrenget. Dessverre ser det ut som vi fortsatt må være varsom med å godkjenne bygg, hvis eneste mål noen ganger ser ut til å innkassere penger, eller stadfeste myndighet. 

No comments: