Saturday, February 16, 2019

VM i Bern, 1990


Min interesse for hockey var på det mest intense ved B-VM i Bern, våren 1990. Da var jeg 9 år. 

I den hjemlige liga dominerte vel Jimmer'n og Storhamar?
Jeg husker enkelte hockeynavn jeg var spesielt begeistret for. Og jeg samlet på autografer, så på denne tid innebar det også Viking-autografer og fra landslagspillere i hockey. Av navn jeg husker var Arne Billkvam, Robert Schistad (Viking), Carl Gunnar Gundersen (Viking), Jim «Jimmer’n» Marthinsen, Ole-Eskil Dahlstrøm, Åge Ellingsen, Morgan Andersen og Espen «Shampoo» Knutsen.»Shampoo» var vel den beste, med NHL-karriere. Ekstremt teknisk, hockeyens Erik Mykland. Jeg vet ikke årsaken til hvorfor jeg husker disse navnene, men de imponerte vel på sitt vis. Ellers husker jeg de hadde en ruvende hockey-president på denne tid, men kommer i farten ikke på navnet.

Landslagstrener var vel legendariske George Kingston, fra Canada. 

Av framskutte hockeynasjoner var det vel på denne tid Sovjetunionen, Sverige, Canada og Finland.

Ellers må denne artikkelen skrives etter en viss research, med mangelfullt bakgrunns-materiale på nett. Dette bør oppdateres, i respekt for de involverte.  

Finland gjorde det relativt sett dårlig i dette mesterskapet.

B-VM (1990) ble avholdt i Bern og Freibourg, i Sveits.  Norge kom nest nederst i sin pulje, med tre poeng. Men det var altså i 1990 (9 år) min hockeyinteresse nådde sitt toppunkt, der jeg satt i stua på Hinna og fulgte med.

PS! Jeg har kalt det B-VM. Det er slik jeg husker det. Men Norge kan ha deltatt i pulje A, blant de aller beste.

No comments: