Saturday, February 16, 2019

Mitt første teaterøyeblikk

Frank Weylert

Det er fra høsten 1990, da Alf Nordvang satte opp det som ble kassasuksessen «My fair lady.» For å redde Rogaland Teater, som sleit økonomisk. Og teatret kom på rett kjøl.

Det kan nevnes at jeg tidligere hadde sett Barneteater-stykker som «Mowgli» og storsatsingen «Bugsy Malone.» Fra begge disse stykkene husker jeg glimt, men heller ikke mer. Mitt første øyeblikk kom med musikalen «My fair lady.»

Jeg har skrevet om My Fair Lady tidligere på bloggen. Det er nok ganske tilfeldig. Men jeg kan gjenta det jeg allerede har skrevet om dette. My Fair Lady er en musikal som er smidd rundt en roman av George Bernhard Shaw, «Pygmalion.»

Jeg er ikke spesielt begeistret for musikalen, som jeg vil karakterisere som veldig engelsk – både musikalsk og tematisk. Tematisk handler det på sett og vis om klasseforskjeller. Uten at det skjemmer
Jeg så en fantastisk god oppsetning av My Fair Lady i 2002/ 2003 på Oslo Nye Teater. Ensemblet hadde festet grytelokk til beina, slik at lydbilde fikk en skranglete klang. Det var kjempetøft! For noe må kanskje gjøres med et i utgangspunktet gammelt akkopagnement?

Dessuten gjorde Dennis Storhøi en eminent rolle som søppelkjøreren, faren til hovedrollen Liza Doolittle. For så vidt en drømmerolle; «Jeg skal bli gift på morrakvisten.» Kjent i Norge ved Henki Kolstad, som jeg husker fra jeg var enda mindre: Flott klipp!

Tilbake til Rogaland Teaters oppsetning. Det var gjennombruddsrollen til Mia Gundersen, som nok la grunnlag for at hun noen år senere dro til hovedstaden. Even Stormoen gjorde en framragende Mr. Higgins. Men av teaterøyeblikk som var opplevelsesrikt for en 10-åring, var da Frank Weylert besteg et bord og danset som en flamencodanserinne. Dette er sluttscenen i akt 1, før pause. Forøvrig - det var Weylerts avskjedsforestilling ved Rogaland Teater. Det var oppsiktsvekkende at en staselig gamlefar som Frank Weylert, gjorde nettopp dette.  Du kan lese om Frank Weylert:  Her!

En annen som har tolket Mr. Higgins på fortreffelig vis er Jeremy Irons. Han er ingen storslagen sanger, men han har jo verdens kuleste stemme. Den versjonen finner du her: Flott klipp!

No comments: