Thursday, February 21, 2019

Fotballrunden via radio

Et høydepunkt fra barneskolealder var fotball-runden. På søndagene, distribuert av NRK p1.

Det var på den tid det fantes to radiokanaler fra statskringkastningen. Jeg hadde en kamerat på andre siden av vår nabos gressplen. Han var min tremenning og to år eldre enn meg. De hadde stor hage, og vi var begge fotballinteresserte. Han var en dyktig fotballkeeper. 

Overfor deres gårdsplass, i nesten enden av en blindvei, spilte vi også ofte landhockey. Da hadde vi med oss en tredje kamerat – som også var to år eldre, og bodde i Ryggjaveien på Øvre Vaulen.

Og vi spilte særlig 21 på asfaltbanen, på Vaulen skole.

Av og til husker jeg at jeg forhandlet om å komme tidligere til min kamerat, for å spille data. Han hadde Commodore 64 med stor diskettstasjon, og derfor litt andre spill enn meg. Det var knallharde forhandlinger om oppmøtetidspunkt hos han i helgene, der jeg forhandlet om halvtimer. Årsaken var at han var ungdom, og ville sove halvtimen lenger enn meg, som var barn. 10? Halv 10? Halv 11? Det ble ofte 10.

Og i hagen, spilte vi fotball, mens vi hørte på en myteomspunnete Lersveen blant annet, før han noen år senere trådte fram i all sin prakt på TV2. En sang fra denne tid er Viking fra Vest. Jeg likte sangen, men patriotismen overgikk kanskje den musikalske kvaliteten. Dette må ha vært 1991, jeg 11, mens kameraten min var 13. Folk som Alf Kåre Tveit (spiss) var en helt, også da han jobbet deltid på gamle Maskinhuset (sportsforretning) i Hillevåg. Fotballøkonmien var annerledes dengang. 

I tillegg til å være to år eldre enn meg, var kameraten min en smart og ordentlig kar. Jeg takker derfor for det utviklende samvær det må ha vært.

No comments: