Friday, February 15, 2019

KLM var en av mine absolutte humorfavoritter


Har tidligere sveipet innom KLM. Det var en av mine desiderte humorfavoritter. 

Denne artikkelen er også skrevet etter hukommelsen. Og hva skal man skrive da? Mitt toppunkt for KLM-begeistring kom ved to VHS-utgivelser på midten av 1990-tallet, tror det var i forkant av KLMs Vorspiel-serie. Cirka 1995. Jeg likte alle i KLM, men særlig Trond Kirkvaag. Lystad hadde finurlige ordspill og alle autoritetsfiguerer ble tildelt Lars Mjøen. Jeg husker at jeg under OL på Lillehammer tok opp på video de daglige sketsjene de hadde under den daglige direktesendingen, med Hallvard Flatland. De var morsomme. Og i etterkant av OL kom deres Montreuxbidrag om «OL på Lillehammer.» Det var altså rundt 14-15 år begreistringen var størst.

Jeg likte Vorspiel-serien deres, selv om det liknet mer revyformatet, enn noen gang tidligere. Jeg syntes Nachspiel-serien var bedre, av de sketsjene jeg av og til fikk med meg. Men da var jeg 11-12 år. Før dette hadde de programserien SKAI, men et var jeg for liten til å huske – annet enn senere gjengivelser.

Når jeg først trekker fram høydepunkt i deres karriere, kan jeg jo også nevne deres første Montreux-bidrag «Diplomatix» som var veldig oppfinnsom og morsom.

Hvis jeg skal trekke fram sketsjer jeg likte spesielt godt, kan jeg nevne flere.  «Omvisning på Skaugum,» eksempelvis. Jeg husker jeg likte spesielt godt flere sketsjer, i en tid da jeg også var svært begeistret for Monty Python «at the Hollywood Bowl.»  Det får jeg skrive om ved en annen anledning, og jeg vil sikkert også komme tilbake til KLM.

Jeg likte noen sketsjer spesielt godt. Blant de første, og enkleste, er denne: 

«Granatkasting» Flott klipp! 

No comments: