Wednesday, July 13, 2016

Dizzie Tunes

Har hatt stor glede av enkelte Dizzie Tunes-sketsjer. 

Dizzie tunes er en nordisk show- og revygruppe. Basen har riktignok vært Norge, hvor alle de faste medlemmene er i fra (Vestfold). De har spilt i både Danmark, og særlig Sverige. Dizzie tunes knyttes gjerne til navn som Benny Borg og Grethe Kausland, som har vært frekvente samarbeidspartnere. Styrken med Dizzie tunes på sitt beste var spilleglede og en musikalitet, som mangler sidestykke på våre breddegrader.  

Siden dette innlegget skrives etter hukommelsen er det begrenset hva jeg kan komme innpå. Det er nemlig en stund siden Dizzie tunes var aktive, og det er lenge siden jeg har sett klipp fra dem. Men; Jeg synes revyen ”Vi spillopper” fra så langt tilbake som 1970-tallet er knakende god, sin tid i betraktning. Ikke alt selvsagt, men på sitt beste synes jeg stemningen på scenen selv i dag er magisk. Selvsagt har humoren utviklet seg siden den gang, men så har kanskje også noe forsvunnet? Det er en varme over enkelte numre, som er sjelden vare. Mener sketsjen Menuett er her i fra, og er et flott nummer. Tekstlig har aldri Dizzie tunes vært innertier for meg, selv om det selvsagt finnes unntak. Og det var strålende for folk flest, på 1970- og 1980-tallet – det er få som har hatt slik suksess. Hensikten var å begeistre, og er derfor ganske fri for klassisk satire. Det var en showgruppe som ville ”snille ting fram,” og var ikke infame, ondskapsfulle.

Har ellers sett revyen ”The show must og home.” Husker særlig et ordspill her i fra, der et finere ord for budeie er jurist. Lo godt av den da jeg så den, for omtrent 20 år siden. Min favorittsketsj var i sin tid ”From Russia with love,” som er avbildet øverst til høyre. Kanskje likte jeg den så godt fordi den også innehar raljering? Men idag synes jeg den ikke er noe særlig, men tidene forandrer seg - derfor skal vi vise forståelse for at alle mennesker gjør feil til alle tider, og at ikke alt som blir ansett som bra i dag står seg i framtiden. Også på grunn av dette synes jeg man skal passe seg for å latterliggjøre enkeltmennesker i ettertid, enten det er artister eller hva det måtte være. Ta vare på hverandre, vise hensyn. Det kan vel kanskje kalles solidaritet mellom generasjoner? Særlig humor må ses i lys av sin samtid, men skal ikke alltid går medstrøms. Mitt syn er at revy- og humorbransjen har stått for for mye personifisering - som ikke går på sak, og at store grupper av mennesker kan ha lidd under fordommer og gruppementalitet. Før, og nå. Men de aller, aller fleste er flinke!  

No comments: