Thursday, July 21, 2016

Sosialt ansvar

Hva er det? 


Denne artikkelen har jeg ikke brukt bøker til, for å skrive noe om. I skrivende stund skriver jeg ut i fra eget hode. Håper leseren tror meg på det – tillit er viktig, kanskje særlig hvis vi skal være sosiale med hverandre?

Innenfor rammen av liberal-demokratiet, kan man si at i politikk , så snakker alle partier om sosialt ansvar. Det er tverrpolitisk enighet om dette. Partiene bruker bare litt ulike ord; Enten det dreier seg om enkeltmenneskets frihet og ansvar, solidaritet, moderasjon med andre, nestekjærliget, samhold og fellesskap. Du kan lese nok om politikk på denne bloggen fra før av, derfor vil jeg ikke berøre dette nærmere – og du skjønner sikkert allerede hvor jeg vil hen? Det betyr at alle slår en ring om begrepet sosialt ansvar. Selv om jeg altså da ikke fant noen artikler om dette på nettet. Det betyr at det er en overenskomst i samfunnet om at vi skal vise sosialt ansvar – det er noe alle kan enes om.  

Sosialt ansvar bygger på at ethvert menneske er unikt, alle har en verdighet. For at den verdigheten skal opprettholdes, trengs det bidrag til andre, og hjelp fra andre. Sammen lever vi i samfunn hvor vi er fri til å gjøre det man vil uten at det skader våre medmennesker. Så kan man stille spørsmålet – hva er til skade?, Og - har vi forpliktelser overfor våre medmennsker. Vi er født inn i en fredfull del av verden, så kanskje vi her oppe skal vi være ekstra takknemlige, og ikke akseptere at folk lider ulike former for nød – fordi vi har ressurser nok til det. Det er imidlertid ikke bare kroner og ører det dreier seg om, selv om det også er viktig. Men det fordrer at vi bruker vår frihet overfor andre på en medmenneskelig måte, hvor ansvar for de rundt omkring oss er iboende i vår atferd. Og, tre støttende til hvis man ser at noen har behov for hjelp.

Det er mine grunnleggende syn på begrepet sosialt ansvar. Så slår jeg opp på nettet; der står det, kanskje symptomtisk, ikke noe om sosialt ansvar. Imidlertid står det noe om samfunnsansvar. Det står blant annet at samfunnsansvar kan være en vinn-vinn situasjon, når jeg trykker på linken definisjon samfunnsansvar. Ja, det er nok spørsmålet hva gevinsten er, er det penger, anseelse eller kanskje vennskap? Kanskje heller samfunnsansvar kan defineres som å ikke søke det som umiddelbart betraktes som vinn-vinn situasjon, men som kanskje er til glede i det lange løp – og der man heller tenker hvilke forpliktelser man har.


Selv er jeg nok kanskje mer en pliktetiker, enn konsekvensetiker. Men er langt derifra sikker. Legg gjerne igjen en kommentar, så kan vi diskutere dette – siden mange lesere sikkert har lært om dette allerede på ex. Phil. Sosialt ansvar synes jeg er viktg, derfor vil jeg lære mer om det. 

No comments: