Wednesday, July 13, 2016

Liberalismen og dets kritikere I

Dette er en begynnelsen på en vurdering av boka "Liberalism and its critics," redigert av Michael Sandel, med bidrag fra en rekke akademikere.

Undertegnede er ikke tilhenger av alt som tilskrives liberalismen, og jeg mener det er trekk ved samfunnsutviklingen som ikke har noe med liberalismen som idéarv å gjøre, men som tilskrives den. Samtidig er liberalismen såpass mangeslungent, at det vel nærmest er en umulighet å si seg enig i alt innenfor liberalismen. Likefullt bekjenner jeg meg nærmest den liberale idéarv, og denne gjennomgangen vil i hovedsak basere seg på å argumentere imot liberalismens kritikere. Under vil overskriftene være i tråd med titlene i antalogien, der jeg har valgt å oversette dette til norsk. Gjør oppmerksom på at konteksten er fortrinnsvis sivilsamfunn og marked, og må ikke ses i lys av størrelsen på omfordelingspolitikk eller offentlig sektors størrelse. Dette handler om oss mennesker i mellom. 

To begreper vedrørende selvråderett eller frihet (Isaiah Berlin)
Berlin skriver: "Nesten enhver moralist i menneskets historie har vært begreistret for frihet," men diskuterer ikke dette videre. Derimot er Berlins anliggende å diskutere det "negative frihetsbegrep," som kan defineres som "hva man skal ha frihet fra." Sagt med andre ord, "hva kan en person tillate seg, uten å bli korrigert av andre," for å gjengi meningsinnholdet i Berlins forklaring.  For det første, synes jeg det er en merkelig definisjon av det negative frihetsideal, for jeg tolker det negative frihetsidealet dit hen at ordet "tillater" er noe misvisende, fordi dette forbindes med en atferd overfor andre. Da liker jeg bedre ordene "beskyttes fra," som signaliserer en ikke-intervenering av andre, og fordi det istedenfor "tillater" ikke grenser opp mot det positive frihetsideal i like sterk grad: "Hva man skal ha frihet til" (tillate overfor andre). Berlin skriver at liberalismens negative frihetsideal kan forstås som "jo mer utstrakt ikke-intervenering av andre er, jo sterkere er min frihet." Da kan man jo leve isolert? Det mener jeg er helt feil, fordi det negative og positive frihetsideal må ses i sammenheng, der følgende står igjen - uansett avveining: "Din frihet slutter der en annens begynner." Man kan være uenig i vektleggingen av de to frihetsideal, men en liberaler kan i alle tilfeller ikke argumentere for en frihetstankegang som man mener bekoster en annens. Så kan man stille det svært vanskelige spørsmålet, hva går ut over en annens frihet. Det er gjenstand for diskusjon ut over et blogginnlegg. Selv om Berlin så riktig påpeker at det var det negative frihetsideal som var de klassisk liberale tenkeres hovedanliggende, må dette ses i lys av datidens massive intervenering i folks hverdagsliv, av de styrende tyranner og statens altomfattende virkekraft. At det var viktig for datidens liberalere å forfekte det som senere ble grunnleggende menneskerettigheter. Det vil ikke si at dette kan ses i sammenheng med nåtidens selvrealiseringsideal, som ser ut for å nettopp å kunne krenke en annens negative frihet. Som Berlin riktig påpeker må det finnes et minstemål av friheter (Locke, Mill, Constant og Touqueville) som ikke kan ødelegges (1984:17). Videre har Berlin et poeng, som nettopp viser at liberalismens bør ledsags av dyp moral, hvilket også de liberale grunnfedre var spesielt opptatt av: "Ingens aktivitet er så privat at det ikke på en eller annen måte berører et annet menneskets liv" (1984:17). Hva man sier, hvordan man behandler andre mennesker, bidrar altså til å virkeliggjøre eller begrense et annet menneskets to frihetsideal - og her ligger også nøkkelen til å forstå liberalismens holdning til fellesskapet: Ansvaret ligger først og fremst hos den enkelte (kall det derfor at "fellesskap bygges nedenfra").  Berlin sier at den liberale moral kan oppsummeres på følgende vis: "Ikke gjør mot andre, som du ikke vil de skal gjøre mot deg." Der kan man samtidig hevde at det kristne nestekjærlighetsbudskapet er sterkt forenelig med liberalismen, som sammen med religionsfrihet, viser at den liberale bevegelse ikke er anti-religiøs. Dette bringer tankene noe videre: "Man er villig til å gi avkall på noe av sin frihet (som ikke skal gå ut over andre), for å gi andre rettferdighet, likhet og omtanke. Frihet må i noen tilfeller innskrenkes for å gi frihet til andre (Berlin 1984 18-19). Liberale tenkere, der særlig Locke og Mill hadde et optimistisk menneskesyn, argumenterer for at sosial harmoni og utvikling er forenelig med synet om at mennesket har en integritet som ikke skal overstiges av noen (1984:19). (Konservative tenkere, som Hobbes, har ofte sett farene ved hvilken maktutfoldelse som kan skade et annet mennesket med for mye frihet - hvilket jeg tror har noe for seg, men dette er ikke menneskets grunnleggende natur, og heller ikke grunnlag for ved liberal tankegang.) Og derfor framholder også liberalere at "din frihet slutter der en annens begynner,” hvilket er et bolverk mot vilkårlighet. Den liberale tenker Benjamin Constant hevdet at det siste man skal intervenere i er folks religion, ytringsfrihet og eiendom - MEN: For å trekke veksler på Mill, ikke hvis det skader andre, da skal man intervenere - som kan tolkes ganske så vidt. Det er derfor i det minste grunn til å være oppmerksom på det skadeverk dette kan utgjøre, hvilket gir grunn til varsomhet og moral. John Stuart Mill sier videre: I et samfunn der man bare tenker på seg selv, kan ikke samfunnet gjøre framskritt: Det vil mangle spontanitet, originalitet, genier, mental energi og moralsk mot (Berlin 1984:20). I dette ligger det en tanke om hva som er det felles beste, hvilket binder den tøyleløse egeninteresse, og derfor er liberalismen i sin essens både human, framskrittsvennlig, og til en viss grad altruistisk. Hvorfor alle denne betoningen av egeninteressen når folk tolker liberalismen, er derfor noe uforståelig. Og - i forhold til hovedtema - dette fordrer en viss grad av enkeltmenneskets frihet og ukrenkelighet. Synes samtidig det er litt merkelig at Berlin mener at Mill avstår fra tvangsmakt (2014:20), hvilket ikke er riktig. Det kan gis mange begrunnelser på at Mill ikke avstår fra dette, da han blant annet sier at den eneste hjemmelen for intervensjon i menneskers liv er hvis det kan skade andre - samt at han andre steder sier at "friheten må vike for det almenne vel." Videre er en kritikk av Mill er at han framholder enkelte karakteregenskaper som bedre enn andre, og som vil vokse fram ved Mills idealsamfunn: Det kritiske, orgininale, uavhengige, ukonforme mennesket, mens andre verdier vil forvitre - slik jeg leser Berlin: Integritet og disiplin eksempelvis. Trolig vil ikke dette forsvinne, for integritet (uklanderlig atferd) og disiplin (evnen til å innordne seg, blant annet) blir ledsaget av en sterk moral, som de liberale tenkere framholdt høyt - hvilket samtidig innebærer etiske avveininger, der disiplin og taushet kan forhindre at mennesket eksempelvis velger å la være å stå opp for andre. Det er ikke den "tøyleløse selvrealisering" som Mill forfektet. Berlin sier at Mills frihetsideal er lite forenelig med demokrati og selvstyre. Nå var ikke Mill den fremste demokratiforkjemper, kanskje nettopp på grunn av den skade demokratiske flertallsvedtak kunne krenke andre - så lenge man ikke hadde de moderne vern man har idag (Ingen kan f.eks. bestemme hvor du skal handle dagligvarer, eller andre mer alvorligere eksempler.) Ut i fra slik jeg leser Mill er det ikke noe i veien for selvstyre, men at dette avtås nedenfra: Vi trenger et fellesskap av beslutninger for å også verne vår frihet. Imidlertid - Mill var heller ikke motstander av demokrati.

Videre drøfter Berlin det positive frihetsideal; "Hva skal vi ha retten til?" Berlin har en noen merkelig definisjon: "Det positive frihetsideal stammer fra ønsket om å være sin egen herre. Jeg ønsker at mitt liv og beslutninger skal avhenge av en selv, ikke at eksterne krefter eller hva det måtte være." For det første, er dette heller forbundet med det negative frihetsideal, ikke-intervenering fra andre. For det andre, er det en indirekte innskrenkende frihet når det gjelder det positive frihetsideal: "Hva man skal ha retten til" - som nettopp problematiserer eller avveier hva man kan tillate seg i forhold til andre. Sentralt i dette ligger også en forståelse av fellesskap, som bygges ved en mengde relasjoner til enkeltmennesker. Synes ellers det som står på side 23 er stort sett oppspinn (med de følgefeil dette gir på side 24 og 25), foruten enkeltsetninger, som for eksempel at det positive og negative frihetsideal (til dels journ. anm.) står i motsetning til hverandre. Berlin drøfter "frihet og suverenitet." Interessant referanse til Benjamin Constant, som visstnok var den fremste til å se problematikken i konflikten mellom det "positive" og "negative" frihetsideal. Ellers forstår jeg ikke så mye av problematikken som her drøftes, på bakgrunn av den noe alternative forståelsen av de to frihetsideal. 

No comments: