Liberaldemokrati er
en form for folkestyre. Det er satt sammen av to ord som til dels blir
oppfattet som motstridende, nemlig enkeltmenneskets frihet og fellesskapets
rettigheter eller forpliktelser overfor enkeltindivider. Det behøver ikke være
motstridende – vi bør gjøre det som bidrar til byggingen av et skikkelig
menneske, og et godt samfunn for alle. Vi har ennå ikke kommet fram til
løsningen på disse avveiningene – men en del kan man ettertrykkelig så fast.
Alle mennesker har en ukrenkelighet og verdighet innenfor liberal-demokratiet,
som ikke må brytes. Dette til vern om enkeltmennesket og hva som er et
gode for
samfunnet. Hva som er skade er ikke alltid
like åpenbart, men noe vet vi.
Innenfor
liberaldemokratiet er mennesket fritt uten at det skal skade fellesskapet eller
enkeltmennesker. Det bør være slik at ytringer ikke skal skade en annens
selvutvikling. Hva gjelder tøys og tull, er mitt syn at ytringene skal ha en
aktverdig intensjon – der iboende kritikk må være et indirekte forsvar for
bådet menneske og samfunn. Dette reiser igjen forferdelig mange dilemmaer – men
koker likevel ned til at det i en viss forstand må ha en aktverdig intensjon.
Og heldigvis er de aller mest uanstendige ytringer beskyttet ved vår grunnlov,
konstitusjon. Like fullt bør kritikk være i en viss forstand være både human og
menneskevennlig.
Liberal betyr å være
fri. Demokrati er folkstyre. Hvor går grensene mellom den frihet som er gitt
enkeltindividet, og når må samfunnet sette grenser, for hva som er gagnlig for
fellesskapet? Og når må frihetsperspektivet vike overfor hva som skader en
annens frihet? Man kunne diskutert at demokrati utgjør noe annet enn
flertallsvilje. Det ligger her på siden å diskutere. Men derfor er liberal
blitt tilknyttet ordet demokrati, som gir mennesket grunnleggende rettigheter;
først og fremst sivile og politiske rettigheter – men i moderne samfunn
selvsagt også sosiale goder, mot det som eksempelvis kan være flertallsviljer.
Hva gjør en så
fri? Fri er en balansering av negative og positive friheter. Hva
skal man ”beskyttes fra?” Hva skal man ha ”retten til?” Altså, hva skal man
beskyttes fra i samfunnet. Hva skal man ha retten til å gjøre – i samfunnet? De
sivile rettigheter er først og fremst negative friheter, mens politiske
friheter er først og fremst positive friheter. Så kan man stille spørsmålet,
når vil de politiske frihetene krenke en annens sivile friheter? Når kan en
ytring skade den andres selvutvikling? Det er kanskje først og fremst et
moralsk spørsmål, framfor et juridisk. Like fullt har vi lovgiving som også
beskytter enkeltmennesker mot visse ytringer, nettopp fordi det forhindrer
selvutvkling – og er totalt uanstendige. Når det gjelder moral og ytringsfrihet
bør det innenfor et liberal-demokrati eksistere en viss fordomsfri
meningsutveksling. Det er vanskelig å sanksjonere mot dette, men det skader en
selv ved å være for fordomsfull – og det ødelegger det mest fundamentale i
mennesket; Tankefriheten. Derfor bør man gjerne beskytte folk fra for
fordomsfulle uttalelser, fordi det ødelegger fritt, tenkende vesen? På den
annen side, skal man være til en viss grad tolerant mot andres ytringer, fordi
man ikke alltid vet hva som er sant. Ytringsfrihetens grunnfunksjon er sannhetssøking.
Og – dette bør liberaldemokratiets fremste mål; Skape gode mennesker gjennom
tilegnelse av kunnskap.
Videre er likhet er
bærende prinsipp innenfor liberaldemokratiet – og det finnes ulike definisjoner
av likhet. Her har man ikke kommet fram til den beste avveining? Men et bærende
prinsipp i liberaldemokratiet er likhet; at man har sivile, politiske og
sosiale menneskerettigheter. Det første innebærer vern av mennesket; Hva skal
et mennesket ha frihet fra? Det andre går særlig på hva mennesket skal ha
retten til. Og – det siste er sosiale rettigheter, når og hvem i samfunnet skal
være til hjelp? Det har ofte vært diskusjoner på offentlige velferdsytelser,
hva gjelder sosiale rettigheter. Og det er ikke uriktig, her går det skiller –
men er enig i de aller fleste større saker. Videre kan man stille det
interessante spørsmålet: Har vi ikke forpliktelser overfor hverandre?
Hva gjelder virkeliggjørelsen av positive og negative friheter – slik at vi
alle bidrar til å gjøre hverandre til gode samfunnsborgere? Åpenbart – og til
det så kreves det både solidaritet og moderasjon, som er iboende i frihetens
ansvarspreget. Bør sosialt ansvar innlemmes i menneskets sosiale
rettighet? Ja, åpenbart. Man kan si at frihet og likhet går hånd i
hånd. Frihet skal nemlig ikke begrense en annens frihet, derfor skal også
friheten være likt fordelt. Hvis vi ikke plager andre, og er samtidig grei og
snill – så kan man gjøre hva man vil. Men, og her kommer også det: Hvis en
person er plagsom overfor deg eller andre, hindrer andres selvutvikling – så
har man ikke bare rett, men plikt til å reagere. Og da gjerne med ytring.
Deretter kan man stille det interessante spørsmålet; Hva skaper selvutvikling –
må man gå noe omveier, gjøre noen feiltrinn, før man forbedrer seg. Ja, derfor
også toleranseperspektiv. Kanskje – men de feiltrinnene må ikke være så store
at det er til vesentlig skade for andres mulighet til å virkeliggjøre sine liv.
Det kan være grunn merke seg akkurat det, det ovennevnte.
No comments:
Post a Comment