Terningkast 6. I en tid da det ser ut som om mye i samfunnet
er normoppløsende og individualisert, bidrar Billy Elliot-musikalen til å binde
mennesker sammen på tvers av generasjoner og skiller.
Musikalen tar sitt historiske utgangpunkt i en engelsk
gruveby på 1980-tallet som var plaget av mange streiker, ifølge noen, men som opplevde
en frihetskamp for arbeiderne for å motvirke livsfarlige arbeidsdager og lave
lønninger, ifølge andre. Musikalen henter sin handling under Thatcherismens
topp-punkt, og vi følger hovedsakelig 11-åringen Billy og hans familie i deres
arbeidermiljø. Musikken er ved Elton John, som jeg synes komponerer ekstra godt
i massescenene – og de moderne arbeidersangene framføres storslått, iscenesatt
av regissør og framført av skuespillerensemblet.
Alle i denne forestillingen er flinke, selv om det er enkelte
småting å sette fingeren på – men det fortjener ikke å bli trukket fram. Begge
de to ungene, Billy og kameraten, spilles mesterlig – der begge også utviser
stor teft for teatrets kunstform. I tillegg er det et kobbel av andre
barneskuespillere som på herlig vis sprer livsglede!
Billys drøm ut over i fortellingen er å bli danser. Han blir
selvsagt møtt med fordomsfullhet og forakt i det arbeidermiljøet han er
oppvokst i - også fra sin egen far og
bror. Det er rystnende hvordan enkelte ilegger tilleggsegenskaper eller lidenskaper
til andre mennesker, ut i fra hvilke interesser man har – «man trenger ikke være
homo fordi man danser,» en gjennomgangsfrase i forestillingen. I en tid med
#metoo-kampanje er dette gjerne en forestilling som vekker bevisstheten om den
allmenne belastningen det er å bli kalt «jævla homo» - som er feil på alle vis.
Moren er død, og kanskje er det hennes side av familien Billy hovedsakelig henter
dansetalentet sitt fra. Men det er ikke sikkert – hadde både far og bror turt å
prøve seg på disse felt, kunne de helt sikkert blitt like flinke.
Forestillingen handler derfor også om å tørre, stå for den du er – og at vi er
delvise produkter av oppvekstmiljø. Derfor har vi kanskje alle våre sorger, som denne forestillingen kan hjelpe folk ved å si noe om.
Oversettelsen er etter det jeg hører god – i den forstand at
teksten gir mening. Og språket i forestillingen er tilpasset de ulike miljøene
på akkurat passe vis – uten at det blir uanstendig.
Forestillingen er jevnt over ekstremt solid, og manus,
regissør og artister klarer på en mesterlig måte å bygge dette opp mot et
topp-punkt, de siste scenene.
Forestillingen er ikke forkynnende verken i den ene eller
andre retningen, og det er befriende. Men den tar det enkelte mennesket på
alvor. Hvis de i det hele tatt forkynner noe ut over hovedhandlingen er det
alle menneskers rett til å bli ivaretatt i sine miljøer på en god måte, leve
den friheten man vil ha, samt retten til menneskevern.
Når alt det overnevnte blir blandet sammen med
morskjærlighet og tapet av mor (for en 11-åring) mot slutten av Billy Elliot-musikalen,
brast det virkelig i tårekanalene for meg. Og – det viser at teatret har mye å gi
også i vår tid, i samfunnslivet – som fellesarena hvor flere hundre mennesker
noe stilltiende kan dele sorger og gleder. Etter at teppet går ned, går teppet
opp igjen, og hele ensemblet hyller livet i et herlig paradenummer! Dette førte
til at flere hundre publikummere og et stappfullt Sandnes Kulturhus gikk noe hulkende
og lattermilde ut i vinternatten – og man skal være rimelig idiot om man ikke
blir grepet av denne Billy Elliot-forestillingen. Som sagt – terningkast 6.
No comments:
Post a Comment