Saturday, January 20, 2018

«Fritt elektrisitets band»

Denne lille favorittsangen er oversatt av min makker i oversetteravdelingen. Han er fornøyd med utfallet. Han har lang fartstid innenfor translasjonsbransjen.


Min pappa er en doktor, han er familiær
Min mor driver veldedighet som vokser raskt som trær
De er begge klare nordmenn som forholder seg til lov
De verdsetter vår frihet, som gir meg masse lov
De betalte meg litt frihet, da de sendte meg på camp
På sommer’n var det sommer-camp, og vinter’n bandykamp
Min utsikt i systemet ble snakket om dann og vann
Men jeg gav det opp for mussikk, og et fritt elektristets-band!

Jeg ventet til jeg gikk på skolen i håndvaska klær
Med voksa hår og skjorta ren, så gikk jeg ganske svær
Der lærte vi verdier som jeg tar med overalt
Jeg er ordn’tlig menns’ke og jeg gjør ei krim om det smalt
Min far organiserte en kolasje som var flott
Men det hadde seg jo slik at jeg ble bitt av kjempe flått
Da havna jeg på sykehus, ble kjørt bort i en van
Men jeg gav det opp for mussikk, og et fritt elektristets-band!
  
Vel, de pleide å sitt å gnure på hva jeg skulle bli
Kanskje i service-bransjen? Har jo alltid vørre blid
Bare gi meg brød og gittar og vann i i mi hand
For jeg trenger bare musikk, og brød og littegrann vann

Min far sendte meg penger, som jeg la i sparegris
Jeg fant en vakker dame, og vi koker flittig ris
Ja, vi lærte oss å kjenne, mye bedre etter hvert
Vi reiser sjelden utenlands – for i Danmark har jeg vært
Nå pusser vi opp hybel’n, og har investert i en ventil
Da jeg spurte om vi skulle gifte oss, måtte jeg ta en liten dispril
Til slutt så sa hun ja, etter mye om og menn

Så nå ligger gitaren på hylla, kanskje tar jeg den frem igjen?

No comments: