Tuesday, January 30, 2018

Ord om musikk

Bruker hovedsakelig musikk i to øyemed: Livsglede og trøst – i den rekkefølgen.

Liker hovedsakelig lyse sanger.

Har aldri likt moll-stemt musikk, selv om sanger selvsagt kan inneholde moll-toner.
Jeg mener at jeg i all hovedsak hører på enkel musikk. Kan ikke si det er noe spesielt avansert – ved det jeg liker. Man kan være lidenskapelig opptatt av musikk, humor og samfunnsspørsmål – uten at man tilhører noen form for ytterlighet.

Noen ganger er det melodien som fenger, andre ganger er det samvirke mellom tekst og toner.

Retningslinjen er som jeg har nevnt tidligere å ikke skrive om ting jeg ikke liker. Men et lite unntak kan her gjøres – jeg forstår ikke folk som bruker noe så vakkert som musikk i destruktivt øyemed. Bryte seg selv ned, ved å høre på for harde uttrykk.

Jeg synes kulturuttrykk i en viss forstand skal være oppbyggelig. 

No comments: