Sunday, January 28, 2018

Hva slags konservatisme?

Konservative elementer har vel noe for seg?
Opplever enkelte konservative idag mer tankekaos, enn orden?
Ved internett så åpenbarer folk og meninger seg mer enn før. I den forbindelse stiller jeg meg ofte spørsmålet om hvilken form for konservatisme enkelte forfekter?

Min interesse for konservatisme strekker seg langt tilbake i tid. En enkel og tradisjonell hovedinndeling har gått mellom verdikonservative og de økonomisk høyreliberale. Dette skillet er ikke fastsatt, og kan kombineres på ulike vis.

Det som kan synes som om norske konservative i stadig økende grad innfører er en frislippspolitikk på absolutt alle områder – som i hvert fall står i kontrast til den klassiske verdikonservatismen. Ja, kanskje på verdiområdet fires det? Jeg tror eksempelvis folk som Jan P. Syse ville sperret øynene opp, hvis han i dag fikk oppleve noen av dagens «konservative tenkere.»

Mener liberalere og partiet Venstre har mye til felles med særlig verdikonservaitv politikk. Med dagens «Høyrefolk» er jeg mer usikker. Mange virker totalt historieløse, i ulik forstand.

Mener at jeg selv er både konservativ og radikal. Sentrumsliberaler eller venstreborgerlig.

Vil komme tilbake til konservatisme senere. Imens kan du kanskje lese om en konservativ tenker som jeg synes har mye for seg, Edmund Bruke. Her!

Og så synes jeg konservative kretser kan ta et oppgjør med egen konservatisme, for slik det er idag synes jeg mange talerør har skrotet det beste ved konservatismen.

No comments: