Monday, May 07, 2018

Gunnar Knudsen – det 20. århundrets Venstre-statsminister, del II av III


Gunnar Knudsen gikk imot å bygge jernbane gjennom Gudbrandsdalen, til Ålesund, fordi han mente det ville bli et underskuddsforetakende (Nissen 1957: 58). Selv om dette ikke gjaldt Gudbrandsdalsbanen, var han generelt forundret over at det ikke ble bygget privatbaner i dette landet. Redaktør Friele i Morgenbladet karakteriserte Knudsen som «særdeles umoden,» etter Stortingsdebuten. «Som Bratberg amt ikke bør sende på Tinget.» Selveste Bratsberg Amt. Venstrebladet Varden i Skien syntes imidlertid innlegget var flott, og valgte å trykke det
stenografiske referatet i sin helhet (Nissen 1957: 59).

Fast Stortingsrepresentant fra 1891
Gunnar Knudsen blir fra 8. oktober 1891 fast representant på Stortinget, fra Bratsberg Amt. Han ble valgt isteden for Sorenskriver Thomesen, som nå var 74 år. Han stod sterkt i distriktene, ut over fylkesgrensen. Han hadde gjort seg bemerket på Venstres landsmøte ved å kreve alminnelig stemmerett, og direkte skatt. Han stod trygg på Rene Venstres grunn, som var mer radikalt enn andre Venstre-fraksjoner på Stortinget. Men han beskrives gjerne som en «nøktern radikaler.» Han var sosialt engasjert, men var ikke noen tilhenger av forenklede framstillinger eller lettkjøpte slagord (Nissen 1957:61). Men da de såkalte
 «fyrstikkarbeiderne» gikk til streik i 1889, 
sendte han støtteerklæring: 100 kroner.

Valgskred
Jordskjelvvalget i 1891 hadde gitt rene Venstre en solid posisjon. Fra 35 til 65 Stortingsrepresentanter, mot Høire og Moderate Venstre sine 49. Gunnar Knudsen var i den påfølgende tiden ikke en «konfrontasjonsmann» i møte med svenskene og unionsoppløsning. Han mente snarere det forstyrret ro og stabilitet for eget land, og var eksempelvis skeptisk til et eget norsk konsulatvesen (Nissen 1957: 64).

Flaggsaken
Etter hvert modnet selvstendighetstanken i Gunnar Knudsen. Da flaggsaken kom opp, meldte han seg i protest utav Foreningen for norsk lystseilas. «(…) og jeg tør vel si, den nærmer seg ønsket om å heve unionen,» sa Knudsen fra Stortingets talerstol. Etter Stortinget 10. juni vedtak ble det vedtatt av felles konsulatvesen skulle oppheves, fra 1. januar 1905. Steen-regjeringen (V) fratrer, og Emil Stang (H) overtar: Vi var 24 timer unna revolusjon, har Stang i ettertid uttalt (Nissen 1957:69). Gunnar Knudsen syntes Unionspolitikken tok for stor plass, og vurderte å frasi seg gjenvalg i 1893. Men i 1894 skulle han sitte i en kommisjon som skulle belyse sider ved konsulatsaken. Det hjalp å være i begivenhetens sentrum.

Store reformsaker og jernbaneutbygging
Som sagt – Gunnar Knudsen var irritert på at unionssaken ble mer og mer framtredende. Det var imidlertid en lang rekke andre saker som Stortinget behandlet, og som både Venstre og Gunnar Knudsen hadde en mening om: Ytterligere befestning av Oscarsborg, forsterkning av marinen, ny sjølov, ny lov om Norges Bank, lov om fabrikktilsyn og re-organisering av embetsverket (Nissen 1957: 73). Gunnar Knudsen ble valgt inn i jernbanekomiteen på Stortinget, en ettertraktet posisjon som selvsagt var en tillitserklæring. Han gikk imot å heve lønnssatsen for telegrafistinner, fra 900 til 1000 kroner – noe som enkelte, også i presse, mente var inhumant (Nissen 1957: 73–74). Dette gikk innpå Knudsen, som også ble beskyldt for å være en rikmann i sakens anledning, som ikke kjente til småfolkets behov. Hvorpå Knudsen ganske elegant svarer:

«Jeg har den oppfatning av at statskassen langt fra er noe rike manns kasse. At den tvert imot er den fattige manns kasse (…) Det er klart at man må trø varsomt frem i saker som ikke har produktivitet som øyemed. På den annen side, når det gjelder produktive øyemed, fremme av landets næringsveier, og mildne de kår – som stort sett hele vårt folk lever under, og som fyller statskassen – da er jeg med.» 

Han viste seg i begynnelsen å være en meget forsiktig finanspolitiker (Nissen 1957: 74). Knudsen var sterkt opptatt av konjunkturteorien: « … det er bølgebevegelsen i økonomien, som dreier seg om 8 – 10 år» (Nissen 1957: 75) – men det er uvisst hvilke følger denne tankebanen fikk. Når det kom til andre poster var han misfornøyd med at veibudsjettet var satt ned med 250.000 kroner, mens militærbudsjettet økte med 750.000 (Nissen 1957: 76). Han hadde imot sin vilje stemt for flere poster, men gjentok sitt standpunkt: bevilgningene må gi produktivitetsvekst. Alle innleggene fra Stortingets første sesjon for Knudsen, minner om en praktisk mann (Nissen 1957: 76). Han var ikke imot økning i militærbudsjettet i seg selv, men ville blant annet at pengene skulle brukes annerledes. På det sosialpolitiske området ble det gjort store framskritt, blant annet kom det en egen lov om fabrikktilsyn (Nissen 1957: 77). Gunnar Knudsen talte imot dispensasjon for nattarbeidet for barn mellom 12 og 14 år (Nissen 1957: 77). Han mente fabrikkarbeid var drepende for barns åndelige utvikling. Dispensasjonsordningen ble likevel vedtatt (Nissen 1957: 77). Direkte skatt ble innført 1892, om ikke helt med den utforming som Knudsen ønsket (Nissen 1957: 79). Han ønsket å styrke bevilgningene til jordbruksskolen. Han ville også bevilge de midler som skulle til for at statistisk sentralbyrås direktør Kiær kunne reise utenlands: «Statistikk er noe av den sikreste kunnskap vi har,» var Gunnar Knudsens ord (Nissen 1957: 79).  Mot slutten av perioden står Gunnar Knudsen særlig fram på det sosialpolitiske området (Nissen 1957:80): Han ville opprette en ny Stortingskomité, som skulle jobbe med lovgiving under det som senere ble kalt arbeidsforsikringslovgivning (Nissen 1957: 80). Han møtte motstand i eget parti, men etter støtte fra Michelsen, ble Sosialkomiteen opprettet, og raskt kommer den første nasjonale trygdeordning i stand (Nissen 1957: 80). Det var loven om ulykkesforsikring for arbeiderne. Etterpå fikk Gunnar Knudsen medhold i at det skulle opprettes en kommisjon som skulle se på syke-, invaliditet-, og aldersforsikring (Nissen 1957: 81). Bakeloven kom, som forbød nattarbeid. Dessuten kom det lov om Statens militære verksteder, selv om det ike var snakk om 8-timers dag ennå (Nissen 1957: 81). Gunnar Knudsen skal ha honnør for at han var en av de aller første som innførte 8 timers dag, i egen bedrift (Nissen 1957:82).Lisleby-saken kom opp, der arbeidere ved Lisleby fabrikker i Fredrikstad var blitt oppsagt, ut i fra det som fortonte seg som politiske forhold. Gunnar Knudsen viste seg her som en sann liberaler, da han harmdirrende kjempet for arbeidernes sak. Rene Venstre og Moderate Venstre sto imot Høire i denne saken.    Jernbanesaken kom opp i 1894, som kort fortalt blant annet gikk ut på byggingen av Bergensbanen (Nissen 1957: 84).

Republikaner og riksmålsmann
Venstre gikk tilbake fra 64 til 59 representanter, mot Høire og De moderates 55 representanter. Gunnar Knudsen var rundt 50 år, og hans politiske profil var klarlagt – den radikale del av Venstre (Nissen 1957: 90). Han brukte selv betegnelsen «vi radikale,» om dem som stod han nær. Men et knapt flertall i folket, var det ikke klart for en aktivistisk unionspolitikk (Nissen 1957: 90). Kongen ville ikke ha noen ren Venstre-regjering, og den svenske regjeringen var beredt til å fratre hvis dette inntraff (Nissen 1957: 91). Følgen av 7. juni-vedtaket 1895 var dannelsen av en koalisjonsregjering, med Francis Hagerup som statsminister i Kristiania, og Gregers Gram i Stockholm. 14. oktober ble regjeringen utnevnt, og var en samlingsregjering: 4 Venstrestatsråder, 4 fra Høire og 2 fra Moderate Venstre (Nissen 1957: 96).

Gunnar Knudsen mente Norge hadde vært langt lenger fremme økonomisk, hadde vi vært politisk løsrevet fra svenskene (Nissen 1957: 97). Flaggloven kom i 1895, der den endelige beslutningen var at Norge skulle ha et eget, trefarget flagg (Nissen 1957: 97). Gunnar Knudsen var alltid en like sterk talsmann for elektrisitetsforsyningen, der han mente det var viktig at tog og industri ble elektrifisert (Nissen 1957: 98). Han så blant annet faren ved kullforsyningen, i tilfelle krig. Han mente det også var viktig for staten å kjøpe vannfall, som han ikke ville kalle statssosialisme (Nissen 1957: 98). Han var bekymret over at våre nasjonalrikdommer kunne falle på fremmede hender (Nissen 1957: 99). De senere Konsesjonslovene ble han ikke overraskende en støttespiller for. Han var ivrig etter at jernbanens folk skulle få skaffe seg billige boliglån – og arbeiderne generelt (Nissen 1957: 101). Landbrukssakene interesserte han mer og mer og ville i 1895 opprette et eget landbruksdepartement (Nissen 1957: 101).
                                                         Det er ikke kunnskaper som regjerer verden, men karakter.
                                                                                                                          Gunnar Knudsen

Tolloven av 1897 var en svært viktig sak i Stortinget. Norge gikk fra å være et frihandelsland, ti å være moderat beskyttet (Nissen 1957: 103-104). Gunnar Knudsen var pragmatisk i denne sak.

Tre år borte fra Stortinget og valget i 1900
I 1896 søkte Gunnar Knudsen 14 dagers permisjon fra Stortinget, på grunn av forretninger – noe han også hadde gjort tidligere. Da han var i Oslo til vanlig, bodde han på Hotell Boulevard i Stortingsgata, sammen med andre Stortingskolleger. I 1896 hadde han kommet fram til at han helst ville være hjemme (Nissen 1957: 107). Det var etter hvert mange ting han ikke likte med politikk. Han snakket om «taburetthunger,» framfor t det var landets og befolkningens ve og vel representantene satt der for (Nissen 1957: 107). Gunnar Knudsens industrivirksomhet var omfattende. Rederiet kom først, deretter teglverket. Skipsrederiet gjennomgikk store forandringer imløpet av 1890-årene, på slutten av tiåret var det bare en seilskute igjen – til fordel for damp. Gunnar Knudsen var imidlertid meget forsiktig i sine disposisjoner (Nissen 1957: 101). Foran valget i 1897 avslo Gunnar Knudsen å l seg gjenvelge. Valget ble et brakvalg for Venstre, 79 representanter mot Høire og De moderates 35. Kontakten med Stortingsrepresentanter ble imidlertid god. Trass i mange gjøremål, sysler han med offentlige spørsmål (Nissen 1957: 112). Han hadde fortsatt kommunalt verv, men det var rikspolitiske anliggender som interesserte han mest (Nissen 1957: 112). Han mante til forsiktighet i offentlig forbruk. Blant annet var han bekymret for at jernbaneutbyggingen ville øke statsgjelden med 70 millioner kroner. Ved valget i 1900 ble det mer og mer klart at Gunnar Knudsens «nytelse av sitt eget otium» var i ferd med å ta slutt. Han fikk en rekke henvendelser om å stille til valg (Nissen 1957: 115). Han var den som hadde mest solid posisjon i Telemark Venstre. Det var en hard valgkamp, der Høire-avisen «Framskridt» blant annet karakteriserte Knudsen som «halvsosialist.» Og han ble løgnaktig gjengitt i pressen, hva gjaldt Norges forhold til Russland og russiske interesser.

Tilbake til Stortinget og statsråd i Stockholm
På det Stortinget som møttes etter valget i år 1900 var det mange framtidige Venstre-statsråder å se (Nissen 1957: 121). Gunnar Knudsen ble formann i jernbanekomiteen. Den første store sak var innførsel av alminnelig stemmerett på kommunalt nivå, siden dette hadde blir iverksatt rikspolitisk to år i forveien. Det var en klausul for kvinner, som sa at kvinnen måtte tjene 300 kroner hvis hun bodde på landet, og 400 kroner i byen, for å få stemmerett. Gunnar Knudsen ville heve disse satsene (Nissen 1957: 124). Knudsens forslag falt. Han talte med innlevelse og var sjeldent så engasjert, da han på talerstolen i Stortinget snakket varmt om en egen sjøfartslovgivning, som både kunne spare menneskeliv og gi mer klingende mynt i statskassen (Nissen 1957: 125). Han talte i gripende vendinger om de omkomne på sjøen (Nissen 1957: 125). I finansdebatten i 1901 snakket han igjen om konjunkturperiodene i økonomien – og advarte mot å spare i lavkonjunktur og bruke penger i høykonjunktur: Det omvendte burde gjøres, og Knudsen viste seg dermed som en tidlig keynesianer. Han slo også et slag for forhøyet arveavgift (Nissen 1957: 128). Han var for ganske betydelige kulturstøtte, da han blant annet gikk inn for statlig gasje til historikeren Øverland og ellers vevkunstneren Frida Hansen (Nissen 1957: 128). Gunnar Knudsen var på sett og vis en sann liberaler – han hevet seg over klassesamfunnet, og gikk ikke av veien for å gå imot egeninteressen hvis det var i samfunnets interesse. Han gikk imot egne standsinteresser (Nissen 1957: 128). Ved jul 1901 trakk Sparre seg fra regjeringen – og Gunnar Knudsen ble bedt om å inntre, et spørsmål som ikke kom overraskende på Knudsen. Han blir etter en stund landbruksminister, og overtar etter hvert også finansdepartementet (Nissen 1957: 135).  

Framover mot 1905
Finansminister Sunde fratrer, og det er duket for nytt budsjettforslag – signert Gunnar Knudsen. Men Knudsen tiltrår på sommeren, etter Stortingets sesjonsslutt, og han har for øvrig ikke lang tid til på seg til de store forandringer (Nissen 1957: 137). Han var for opprettelsen av kommisjoner og utvalg, framfor at departementet alene skulle lage retningslinjer ut i fra noe de ikke hadde nok praktisk erfaring fra. Valget i 1903 ble ikke slik Venstre hadde ønsket seg. De havnet i mindretall, mot Høyre, Moderate Venstre og en ny liberal fraksjon som Christian Michelsen var høvding for (Nissen 1957:138). Men helt siden Blehr-regjeringens dannelse hadde det også vært fraksjoner og motsetninger innad i Rene Venstre (1957: 138). Etter valget ble det derfor ny regjering, som Statsminister Hagerup dannet. Gunnar Knudsen kunne her blitt finansminister, men det hele strandet ved at Gunnar Knudsen ikke fikk ta med seg to-tre venstremenn inn i regjeringen (Nissen 1957: 138). Fra opposisjonstilværelsen kunne han agere følelsesmessig, uti fra moralske instinkter (Nissen 1957: 139). Han var radikal, og var forkjemper for den engelske liberalisme (Nissen 1957: 139). Utenom i tollpolitikken - her var han en forsiktig proteksjonist, også i saken omkring «flesketollen.» Gunnar Knudsen mente tollen ville fordyre varene til den fattige arbeider – men til gjengjeld, sikre dem arbeid i det lange løp (Nissen 1957: 155). Han var ikke så radikal som Castberg – derfor hadde han også vært spiselig som finansminister. Gunnar Knudsen angir rundt 1904 som sitt hovedinteresseområder som industri-, sosial- og bondepolitikk. Året 1904 var Gunnar Knudsen borte fra Stortinget, og han kunne konsentrere seg om sin private virksomhet (Nissen 1957: 144). Skipsfarten hadde i begynnelsen av århundret opplevd nedkonjunktur, men ved 1905 kom oppgangen. Og – Gunnar Knudsens virksomhet gikk «upåklagelig.» Han bestiller ved disse tider nye skip hos «Raylton Dixon & co» i Middlesborough.

7. juni-regjeringen
Da Christian Michelsen ble bedt om å danne regjering, henvendte han seg på et tidlig tidspunkt til Gunnar Knudsen. Michelsen ville nok ha finansdepartementet for seg selv, men det fantes jo andre ministerposter.  Gunnar Knudsen kunne kanskje overta arbeidsdepartementet (Nissen 1957: 150). Likevel ble Gunnar Knudsen finansminister for 7. juni-regjeringen. Norge måtte forberede seg på alt, kanskje krig mot svenskene.  40 millioner i statslån måtte innhentes, for å holde den militære mobiliseringskraften oppe. Tross folkeavstemming om monarki som statsform i Norge og folkets ja – forble Gunnar Knudsen den siste republikaner i regjeringen.

Ute av regjeringskontorene
Flere av Knudsens fabrikker på Borgestad ble herjet av flammer, 1905 (Nissen 1957: 160). Han brukte i hvert fall det neste året til å gjenoppbygge det tapte. Han var ikke lenger medlem av Stortinget, men han hadde offentlige verv: Formannskapsmedlem i Gjerpen, medlem av Venstres hovedstyre og formann i Landmannsforbundet. I sistnevnte organ hadde han blant annet syslet med tanken om et eget bondeparti, da nåværende Senterpartiet som kjent ble stiftet først i 1921. Gunnar Knudsen var aktiv i det nye valgprogrammet til Venstre, særlig på det sosialpolitiske området foran det forestående valget (Nissen 1957: 164). Dessuten fikk han gjennomslag for strenge disposisjoner i statsfinansene. Valget 1906 var ikke av de beste valgkamper for noen, skillelinjer og iver hadde ikke manifistert seg etter Unionsoppløsningen (Nissen 1957: 164). Valget gikk Venstres vei, 77 representanter. På dette tidspunktet representerte Gunnar Knudsen en sentrumsfraksjon i partiet (Nissen 1957: 166), men skillelinjene etter valget i 1906 var mange (ibid). På våren 1907 tårnet det seg opp problemer for regjeringen, statsminister Michelsen måtte etter hvert oppgi ønsket om et bredt, liberalt sentrumsparti. Saken som ruvet mest av alle var Konsesjonslovene, og her ble Gunnar Knudsen en forgrunnsfigur (Nissen 1957: 173). Michelsen kalt Gunnar Knudsen, etter også andre utspill i kraftspørsmålet, for statssosialist (Nissen 1957: 176). Christian Michelsen fratrer etter hvert, og Løvland overtar. Han sitter en stund, til 1908 – da Gunnar Knudsen overtar etter et slags mistillitsforslag mot Regjeringen Løvland. Hans tiltredelseserklæring og regjeringsperiode får du høre mer om ved en annen anledning.

Kilder:
Nissen, Bernt A. (1957): Gunnar Knudsen. Oslo: Aschehoug.

No comments: