Sunday, May 27, 2018

Spiller 60- til 90-tallsmusikk


I hovedsak. Det er fordi jeg føler en større tilhørighet til denne musikken, enn nyere. Men det har også et samfunnsmessig perspektiv.

Jeg hører ikke mye på radio, men mitt inntrykk er at ny musikk enkelte steder fortrenger noe – noe – av den eldre musikken. En del låter er utspilt, men ikke alle. Tenk på alle låtene jeg ikke spiller? Denne bloggeren er derfor et lite korrektiv til å spille enten nye eller utspilte låter.

Det ligger også en solidarisk tanke bak. Jeg synes etablerte artister blir viet for lite plass i eteren. Talentkonkurranser overtar ofte. Dette er billig underholdning for kanalene, og mange av dem har ikke sjangs til et levebrød av musikken – i det kameralampene skrus av. Noen av disse fortjener et lenger liv, og de kan jeg spille. Men ofte representer dette bare billig underholdning for TV-kanalene, som slipper å leie inn etablerte artsiter. Når så du eksempelvis Jan Eggum sist, på TV?

No comments: