Sunday, May 27, 2018

Hvor går statsvitenskapen?


Som leseren av denne bloggen kanskje har fått med seg er jeg statsviter. Interessen for konvensjonell
statsvitenskap har avtatt med årene, selv om den langt ifra er borte. Har statsvitenskapelige ryggmargsreflekser. Høres ut som en diagnose? 

Enda mer interesserer jeg meg for hva statsvitenskapen kunne vært. Og – jeg tillater meg å her komme med noen få innspill.

-          Jeg synes det er for lite rettsvitenskap i statsvitenskapen.
-          Jeg synes det er for mye sosiologi i statsvitenskapen.
-          Statsvitenskapen skal inneholde en del historie, og gjør det.

Jeg har mine teorier om hvorfor, men lar være å komme med de her.

Statsvitenskapen liker å smykke seg med dronningen av vitenskapene. I det ligger det i hovedsak at statstyret krever kunnskap fra alle disipliner. Og – som nevnt ovenfor, vet jeg ikke om det er tilstrekkelig gjeldende i dag.

Til informasjon er statsvitenskapen tradisjonelt inndelt i fem:

-          Politisk teori
-          Offentlig politikk og administrasjon
-          Komparativ/ sammenliknende politikk
-          Statistikk og metode.
-          Internasjonal politikk.

Jeg har hittil i hvert fall interessert meg desidert minst for det siste.

No comments: