Wednesday, May 23, 2018

Solidaritet på tvers av generasjoner


Dette synes jeg er viktig. Internett kan bidra sterkt til å redusere gapet mellom generasjoner.
Forskjellen mellom generasjoner har alltid eksistert. Den tradisjonelle og kanskje klisjefylte inndeling har vært de radikale unge mot de mer konservative eldre. Winston Churchill har et godt sitat om denne utviklingen, som kan ses på som en livsykluseffekt – for å bruke en samfunnsvitenskapelig betegnelse. Men – det sies at ungdommen i dag er mer konservative enn noen gang. Jeg skal ikke begi meg inn på den diskusjonen. Det avhenger vel litt av sakskompleks? Men jeg synes en kanskje vel så god observasjon er at de unge er mer teoretiske, kontra de generelt sett mer praktisk anlagte eldre. 
Man blir rundere med årene? Man er mer rigid som ung?

En sang som jeg synes beskriver et menneskets liv på en svært god måte, enten man er ung eller gammel, er Ole Paus Det begynner å bli et liv. Den handler om vennskap, tilgivelse, overbærenhet, ærlighet, inspirasjonskilder og læremestre, ydmykhet, håp, integritet, hjelpere og støttespillere, sorg og kjærlighet – for å nevne noe. Man trenger ikke kjenne seg igjen i alt. Men sangen innheholder alt dette,  som det magiske livet inneholder.

Versjon for de eldre: Anita Skorgan. Flott tolkning!
Versjon for de yngre: Cathrine Moen. Flott tolkning! 

No comments: