Thursday, June 25, 2020

En vakker dag



Aldri mer 1861! Ta avstand fra rasisme. Og ikke minst – moderne utgaver av slaveri. For det finnes.

Den amerikanske borgerkrigen (1861 – 1865) fikk du i 1989 i Commodore-utgave, da var jeg 9 år. Jeg fikk den vel i 10-11 års alderen.

Spillet ble kalt North and South, der det gjaldt å velge side og nedkjempe motparten. Jeg valgte Nordstatene. Flott klipp! Idag har volden i videospillene tatt helt overhånd, tappet for moral.  

Omtrent på denne tid var jeg i Disney land eller Disney World, henholdsvis California og Florida. Jeg har vært begge steder. På ett av disse stedene fikk jeg anskaffet meg en borgerkrigs-caps. Jeg liker grått, og derfor ble det kjøp av Sørstatscaps – ganske tilfeldig. Jeg stod ikke inne for idéene deres, men en borgerkrigscaps var vel bedre enn ingenting? Trodde ikke det var kontroversielt for en ungfole å ha slikt på hodet.

Men jeg/ familien min husker ennå noen ord, om ikke ordrett, så meningsinnholdet.

En kar som kom forbi sa det som i norsk oversettelse vil være «Denne gutten har skjønt det!» Det vet jeg ikke. Rasisme har jeg alltid mislikt – det er det mest grunnleggende av de liberale kjerneverdier, at man ikke skal bli stigmatisert på grunn av hvilken farge på huden man er født med. Å forbinde datidens Sørstater med noe annet, er meningsløst - selv om det også var andre konfliktområder

Det finnes også en TV-serie med samme navn; «Nord og Sør,» en påkostet serie med blant annet Patrick Swayze i en av de bærende rollene. Også andre gode, kjente skuespillere. Jeg likte særlig starten på serien, etter hvert ble det mer og mer kjærlighetsforviklinger. Stadig mer kliss overtok. Men det var en fantastisk serie å oppleve som ung. Jeg tror ikke unger har vondt av å se moralske fortellinger, selv om det kan være noe skyting i dem. Jeg har den i dag i DVD-utgave.

En vakker dag er også rasisme fjernet. Serien «En vakker dag» synes jeg NRK kunne sendt i reprise. Det er en serie som omhandler borgerrettighetskampen og rasismen i etterkrigstidens Amerika, med utgangspunkt i en advokat-familie. Jeg så hver lørdag denne serien, på første halvdel av 1990-tallet. Det var ukas høydepunkt, fordi det var interessant og tidvis gripende. Så skal det også sies at alt er ikke rasisme. Som innvandrer, hvis du velger å kalles det det, skal det stilles krav til borgerne.  

Det er denne kjernefamilien som er representert i artikkelen.


No comments: