Monday, June 08, 2020

Konstruktivisme eller sosial-konstruktivisme – hva er det?


Kanskje er begrepet sosialkonstruktivisme vanskelig – kanskje ikke? Kanskje er det rett og slett lagt til siden innenfor samfunnsvitenskapen, mer eller mindre. Jeg vil her komme med min forståelse eller definisjon, som grunngis under. Jeg tror dette som forskningsfelt er noe som kan forskes mer på, innenfor humaniora og samfunnsvitenskap – gjerne i skjæringspunktet – som grunnlag for god samfunnsbygging og samfunnsforhold.

Har en kort artikkel om dette nå, siden jeg har berørt begrepet i nylige artikler.

Det står følgende definisjon i Wikipedia, som jeg ikke er uenig i, men som jeg velger å reformulere i et enklere språk – uten å miste kjernen i definisjonen.

«Sosial konstruktivisme innebærer at de begreper og klassifikasjoner som konstituerer virkeligheten som en erkjennbar orden, er et resultat av de sosiale konvensjoner som uttrykkes i og gjennom språklig adferd. Dermed ansees virkeligheten i siste instans å være betinget av disse konvensjonene»

Min definisjon er følgende, uten at jeg har lest meg særlig opp på litteraturområdet. Re-formuleringen henter for det meste inspirasjon fra gjengitte definisjon:

Sosial-konstruktivsme er hvordan vi bruker språket til å skaffe, strukturere og utvekslse forståelse av virkeligheten – gjennom bokstavering.

Det siste i kursiv er skrevet på fleip. Det kan byttes ut med det ordet du mener passer. Det er valgfritt! Og du kan komme med innspill!

Bærebjelker bør i så måte være det positive menneskesyn, vår felles liberal-humanistiske arv og kunnskap om språk – for de som ønsker å forske på området.  



No comments: