Saturday, June 06, 2020

Tro og tvil – en vanskelig avveining

For meg handler tro dypest sett om tro på optimisme. Det gode i mennesket (humanisme). Jeg snevrer altså ikke dette til noe som er religiøst begrenset – og i liberaldemokratiet er det slik at tro i sitt innerste ikke skal krenkes. Eksempelvis troen på det positive menneskesynet.

Tro tilhører våre liberale rettigheter eller friheter, enten det være seg i form av framskrittsoptimisme, religion eller tro på det gode. I seg selv innebærer tro en viss tvil, fordi man ikke vet. Derav også uttrykkene verifisere eller falsifisere innenfor vitenskapsteoriendet er en del innenfor spesielt samfunnsvitenskap som ikke er åpenbart rett eller galt. Ikke all kunnskap er like fasttømret eller sikker - derfor også respekt for de som mener de har rett, samt åpenhet for innspill av de som mener de har kunnskapsbidrag.

Dette er forankret i moderne forskningsvitenskap, der det er gale å avvise når ting viser seg riktig. Men hva som er rett og galt er ofte ikke alltid gitt – derfor toleranse for innspill. Derfor bør vi etterstrebe de gode samtaler og diskujoner (demokrati), eksempelvis bør man godta religiøs tro, fordi det er like vanskelig å avvise - som bevise? Det som hittil er skrevet er rasjonalismeVi bør ha en generell respekt for fag og fageksperter – der meningmann kan være nyttige å bringe andre perspektiver på banen fra særlig andre fagkretser selv om fag står i en særstilling. Av blant annet disse hensyn bør man derfor ha ytringsansvar. Å ha respekt for fag er ikke elitisme, det er humant å vise respekt for et fag en person har fordypet seg i.

Så lenge man ikke har åpenbare motrgumenter, skal man også være varsom med å avvise i henhold til tanke- og ytringsfrihet. Men man kan i henhold til det positive menneskesyn gi tilslag hvis en person har rett Men altså - er det godt begrunnet, har man rett til å tilbakevise det som har blitt framsatt. Man skal rett og slett ha en viss ytringsrespekt – som også går begge veier. Vi skal i utgangspunktet betrakte folk som ytrer seg som kjærkomne bidrag. Selvsagt skal man ha rett til å kritisere, men i henhold til toleranse og raushet overfor kunnskapsbidragene, skal det som oftest underbygges – helst solid. Det viktigste er den som kommer med ytringen; Disse forhold er viktigere enn de som har rett til å kritisere. Det er i det generelle bedre å være en idéklekker, enn en kritiker, fordi tankefriheten er det vesentligste – og oppfylles mest ved den som framsetter verifiserte meninger. Et menneskets tankefrihet er viktigere enn andre folks ytringsrett til å kritisere – dypest sett. Derfor bør folk ytre seg, og man skal være varsom med å kritisere – i hvert fall uhøvlet, men kanskje heller undrende? Samtidig skal man i enkelte tilfeller godta uhøvlede meninger. Av diverse årsaker – men ikke der det krenker våre naturrettigheter. Og generelt bør gode ytringer anerkjennes, det er en del av vårt ytringsansvar. For vi verdsetter vel andre folks ytringer?

I vårt liberaldemokrati verner vi om noen grunnleggende naturrettigheter; Det å være menneske, og de er blant annet av tanke- og tros-art. Ikke bare religion, men vi har rett til å tro på våre meninger – i hvert fall så lenge det ikke krenker eller ødelegger for folk. Vernet om våre liberale rettigheter – bør være særdeles sterke, og bør være viktigere andre hensyn, som ikke tilhører naturrettigheter.


No comments: