Wednesday, June 17, 2020

Knut Bohwim er død


Idag kom beskjeden at Knut Bohwim er død, 89 år.

Han var hovedregissør for Olsenbanden-filmene, kanskje alle. Det vet jeg ikke.

Jeg har ikke noe nært forhold til disse filmene. Men det var folkelige komedier som dominerte vel en 15-20 års tid i Norge, med jevnlige utgivelser. Der Arve Opsahl hadde en selvskreven rolle som Egon. Det er ikke min humor. Men filmene var etter datidens standard i hvert fall koselige.

TV2 hadde rettighetene til det som vel er 14 filmer, på midten av 1990-tallet. Det hadde absolutt sine gode sider.

I tillegg var Olsenbanden en god inntektskilde for mange norske, særlig såkalte folkekjære, skuespillere. Mest interessant idag er at det, gjennom bilder, dokumenterer Oslo-historie?

Ja, hva skal man skrive? Det er opprinnelig et dansk konsept, med samme navn. Og familekomedie-sjangeren har vel sitt dypeste fotfeste i Danmark av de nordiske landene, kanskje fordi det avspeiler en mer kontinental form for humor? Det kan brukes noen andre merkelapper om dette, men nå valgte jeg det ordet.

Hva skal man skrive? Jeg har denne gang, som andre ganger, ikke slått opp på nettet for informasjon. Det kan du gjøre. Men jeg synes også det er viktig med paratviten.


No comments: